Kolagén

Tajomstvo zdravej pleti a silných kostí

V spojitosti s vegetariánskou stravou sa často skloňuje vitamín B12, železo či vitamín D, no len málokto venuje pozornosť ďalšej významnej živine – kolagénu, ktorý sa v súčasnej dobe často zmieňuje predovšetkým v súvislosti s krásou.

Kolagén

Čo je kolagén?

Kolagén je dôležitý proteín, ktorý do istej miery pracuje ako lepidlo držiace celé ľudské telo pohromade. Je prítomný v kostiach, svaloch, pokožke a v šľachách. Na všetkých týchto miestach spevňuje tkanivá a dodáva im tú správnu vnútornú štruktúru.

Táto látka, považovaná za prameň zdravej mladej pleti, je prítomná v mnohých telových maskách, krémoch a výživových doplnkoch. Nájsť ho však možno i v prírodných zdrojoch. Problém vegetariánov ale spočíva v tom, že drvivá väčšina týchto zdrojov je živočíšna. 

Väčšina externých zdrojov kolagénu pochádza zo spojivových tkanív dobytka, rýb, ošípaných alebo králikov. Práve z nich sa vyrába i väčšina kolagénových výživových doplnkov.

Starnúca pleť stráca kolagén a nadobúda vrásky.

Ľudia majú tendenciu tieto doplnky užívať, pretože s pribúdajúcim vekom kolagén strácame, čo sa následne odráža na strate elasticity pleti a na vzniku vrások. Ľudské telo si kolagén dokáže produkovať i samo, ibaže čím sme starší, tým menej ho dokáže produkovať svojpomocne. Od dvadsiateho roku života produkujeme každý rok asi o jedno percento kolagénu menej. Časté opaľovanie, fajčenie a strava bohatá na cukor navyše tvorbu kolagénu v tele ešte komplikujú.

Kolagén na tanieri

I keď kolagén je predovšetkým súčasťou živočíšnej stravy, za predpokladu, že telo dostáva všetko čo potrebuje, a že sa vyvaruje zlému životnému štýlu, dokáže nezávislú produkciu kolagénu do veľkej miery ovplyvniť. Na radosť vitariánov, skvelými potravinami na podporu tvorby kolagénu sú práve mnohé surové pochúťky, a to predovšetkým orechy a semená.

  • slnečnicové semienka: tento výborný zdroj zinku a magnézia je i plný železa a medi, živín, ktoré predchádzajú rozpadávaniu kolagénu. Hodia sa do mnohých slaných i sladkých pokrmov.
  • chia semienka: na rozdiel od orechov a semien obsahujú chia semienka málo tuku. Sú jedným z najlepších rastlinných zdrojov omega-3 mastných kyselín a železa.
  • tekvicové semienka: zdroj zinku, magnézia a železa.
  • tahini: skvelá chuť a výživová bomba plná vitamínov vrátane vápnika, zinku, železa, magnézia a vitamínu B1, ktorý aktívne bráni rozpadu kolagénu.

Orechy a semienka podporujú tvorbu kolagénu v tele.

  • gaštany: obzerajte sa po pečených či varených gaštanoch bez pridaných tukov a soli. Vedeli ste, že gaštan je jediný orech, ktorý obsahuje vitamín C? Práve tento vitamín bráni rozpadu kolagénu v tele.
  • vlašské orechy: tento výborný zdroj omega-3 mastných kyselín a zinku vyrovnáva hladinu cukru v krvi a podporuje produkciu inzulínu. Práve nesprávna produkcia inzulínu negatívne ovplyvňuje produkciu kolagénu.
  • kokos: obsahuje až prekvapivo veľa bielkovín a vitamíny skupiny B, ktoré takisto podporujú tvorbu kolagénu. Kokos si môžete vychutnať na mnoho spôsobov: sušený a strúhaný, v kokosových plátkoch, masle, múke či oleji.
  • konopné semienka: dokonalá potravina pre pokožku s veľkým množstvom bielkovín, magnézia, vlákniny, chlorofylu, vitamínu E a železa. Môžete si nimi posypať šalát, pridať ich do smoothie alebo si vyrobiť domáce konopné mlieko.
  • ľanové semienko: najlepší rastlinný zdroj vlákniny plný omega-3 mastných kyselín, vitamínu E a vitamínov skupiny B. Nezabúdajte však, že ľudský organizmus ich nedokáže stráviť celé. Pomeľte si ich a využívajte podobne ako ostatné semienka.

Kolagén z mora

Nemáme na mysli ilegálne získavané žraločie plutvy ani masívny výlov rýb. Existuje ekologickejšia a morálnejšia alternatíva v podobe morských rias bohatých na minerály, bielkoviny a jód. I v prípade tejto potraviny však platí, že kvalita je dôležitá. Mnohé extrakty z obdobných rastlín obsahujú karagenány, ktoré u niektorých ľudí spôsobujú zápalové procesy v črevách. Stavte preto na kvalitný čerstvý alebo sušený produkt.

Írsky mach je vhodným doplnkom do kuchyne. Slúži ako želé i ako prídavok do smoothie.

Najlepšou morskou alternatívou rastlinného zdroja kolagénu je írsky mach. Je to potravina vhodná na zlepšenie trávenia, no to, prečo si ho dnes ľudia (predovšetkým vegáni a vegetariáni) natoľko cenia, je jeho vplyv na kosti a pokožku. Za jeho pozitívne účinky na kosti, vlasy, nechty a pokožku môže práve obsah kolagénu a síry.  

Tip Vitariána

Tvorbu kolagénu v tele možno podporiť i zvýšenou konzumáciou ďalších živín vrátane vitamínu C, medi, ktorú nájdeme napríklad v orechoch, vitamínu A alias beta-karoténu, prolínu prítomného v bielkach vajíčok, syroch, sóji a v kapuste a andokianídov, látok nachádzajúcich sa v ostružinách, čučoriedkach, čerešniach a malinách. Naša strava by na podporu vlastnej tvorby kolagénu mala ďalej obsahovať dostatok magnézia a množstvo bielkovín prítomných v každom jedle, ktoré počas dňa skonzumujeme.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.wayfaringrachel.com

www.botanical-online.com

www.onegreenplanet.org

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 40