Ochladzujúce potraviny na horúce letné dni

Je vám príliš teplo? Schlaďte sa osviežujúcimi potravinami

Vedeli ste, že to, ako znášate teplo, je ovplyvnené hlavne tým, čo jete? Ak jete ťažké varené jedlá, budete sa v horúcich dňoch potiť omnoho viac, ako keď jete svieže surové ovocie a zeleninu.

Ochladzujúce potraviny na horúce letné dni

Leto je synonymom dní pri bazéne, studeného piva a chladených dezertov. Všetko je o porazení tepla. Avšak potraviny, ktoré vyzerajú ako ochladzujúca voľba, môžu mať opačný účinok. Ochladzujúce potraviny pomáhajú telo zbavovať tepla aj toxínov. 

Potraviny, po ktorých sa v horúcich dňoch budete potiť ešte viac

Sú to smažené, pečené alebo varené jedlá a ak sú k tomu aj mastné, horúce letné dni vám vôbec nebudú príjemné. V horúčavách nie je vôbec prirodzené jesť varené jedlá a ešte k tomu tie, ktoré obsahujú veľa tuku. Ak si dáte mäso, pizzu so syrom, langoš na kúpalisku, kebab alebo čokoľvek, čo cez leto tak rozvoniava, bude vám vonku ešte teplejšie ako predtým.

Fast food a varené jedlá sú najhoršou voľbou v horúcich letných dňoch, pretože vám po jedle bude nepríjemne teplo.

Ktoré potraviny nás osviežia?

Teplo nemusí byť vôbec nepríjemné. Pri ľahkej a sviežej strave sa teplo znáša oveľa ľahšie a je pre telo prirodzené. Ktoré potraviny vás osviežia a schladia? Siahnite cez leto po týchto potravinách pre zdravé a sladké uvoľnenie.

Voda

V prvom rade by ste mali piť veľa čistej vody. Vyhnite sa sladeným nápojom a pite len čistú nesýtenú vodu alebo vodu dochutenú bylinkami, ovocím alebo napríklad na plátky nastrúhanou uhorkou.

Ovocie!

Ovocie je cez leto tým najideálnejším jedlom. Je osviežujúce, šťavnaté a sladké. Obsahuje veľmi veľa vody, čo nás tiež chráni pred dehydratáciou. Chutí vynikajúco, dodáva nám energiu a nemusí sa ani variť. Je to vlastne najzdravší fast food. Nech ovocia zjete akékoľvek množstvo, nebude vám z neho teplo, ani sa nebudete cítiť unavene ako po inom ťažkom jedle. Ak to ešte neviete, cukor, ktorý je obsiahnutý v ovocí, nie je škodlivý. Práve naopak, je pre nás palivom, pričom ovocie vôbec nezaťažuje naše trávenie.

Dajte si figy namiesto obeda! Budete sa cítiť stále výborne a sviežo.

Okrem toho, leto je ovocnou sezónou a všetko je čerstvé a dostupné. Organické ovocie a zelenina sú omnoho chutnejšie a zdravšie ako cez zimu z obchodov, takže to využite.

Dajte si na obed melón, broskyne, nektarinky, figy, čučoriedky alebo si spravte ovocné smoothie. Uvidíte, aký budete svieži! Pridajte si doň aj mätu, ktorá má tiež chladivé účinky.

Ak máte chuť na niečo povzbudivé, rozmixujte zrelé banány s kakaom a ľadom alebo matcha čaj, ľad, pár orieškov a surový med.

Šaláty

Surová zelenina - čerstvé paradajky, paprika, uhorka, cuketa, listová zelenina, atď. – sú vhodným jedlom, ak práve nemáte chuť na sladké. Vynikajúcimi jedlami sú napríklad surové špagety z cukety, ak ich dochutíte dobrým dressingom (napríklad 1PL nasekanej bazalky + ½ strúčika cesnaku + 2 ČL olivového oleja + 1 PL lahôdkového droždia + soľ a citrónová šťava/umeocot).

Surové špagety z cukety sú vynikajúcou náhradou cestovín, po ktorej sa stále budete cítiť sviežo.

Zmrzlina!

Myslíte si, že zmrzlina je len nezdravá? Mýlite sa, existujú aj zmrzliny, ktoré vám vôbec neuškodia. Sú to zmrzliny vyrobené zo zmrazeného ovocia a iných zdravých prísad. Často sa používajú ako základ práve zmrazené banány, pretože vytvoria krémovú konzistenciu zmrzliny.

Surové polievky

Jedli ste už Gazpacho? Mňam. Táto studená tradičná španielska polievka zo sezónnej zeleniny vám padne v horúcich letných dňoch vynikajúco. Okrem nej existujú aj iné surové polievky, ktoré vás osviežia, nasýtia a pochutíte si na nich. Nebude vám však po nich teplo a ani v nich varením nezničíte dôležité vitamíny a enzýmy. Takéto polievky sú prospešné pre vaše zdravie, krásu a vitalitu.

Teplo môže byť príjemné alebo nepríjemné, záleží to od toho, čo jete!

Záver

Teplo môže byť pre Vás príjemné alebo nepríjemné. Najviac záleží od toho, čím sa stravujete. Výber je na Vás!

Tip Vitariána

Recept na studenú surovú polievku Gazpacho
Potrebujeme:
7-8 paradajok, 1 zelenú papriku, 1 červenú papriku, 1/2 ošúpanej uhorky, 1 malú červenú cibuľu, 1 strúčik cesnaku, hrsť bazalky a estragónu, šťavu z 1 limetky alebo citróna, 2 PL kvalitného olivového oleja, soľ a čierne korenie.
Zeleninu nakrájame, polejeme olejom, posolíme, okoreníme a zamiešame všetko dokopy. Dôležité: aby sa chute prepojili, necháme do druhého dňa odstáť v chladničke. Na druhý deň rozmixujeme vo Vitamixe na rýchlosti číslo 4 pol minúty a podávame pokvapkané olivovým olejom.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.eating-for-england.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 345