Banán: zrelý vs. nezrelý

Ktorý z banánov je pre vás dobrý, zrelý alebo nezrelý?

Vedeli ste, že výživové vlastnosti banánov z vašej kuchyne sa menia, kým banány dozrievajú? Čím zrelšie, tým sladšie. Prečo? Pretože v banáne sú enzýmy, ktoré začínajú rozkladať škroby, ktoré všeobecne nie sú sladké, na cukor. To tiež robí banán ľahšie stráviteľným pre vaše črevá.

Banán: zrelý vs. nezrelý

Okrem toho, japonskí výskumníci nedávno o banánoch objavili niečo fascinujúce: keď banán dozrieva, produkuje viac antioxidantov, ako obsahujú jeho čerstvejší bratia. Keď má banán tmavé škvrny na šupke, produkuje to, čo sa nazýva TNF, tumor nekrotizujúci faktor (Tumor Necrosis Factor) - látku, ktorá bojuje proti rakovine a abnormálnym bunkám. Čím tmavšie bodky, tým silnejší je banán pri zabíjaní rakovinových buniek. Zrelý banán je osemkrát účinnejší v posilňovaní imunitného systému tela ako čerstvý.

Takže najlepší čas na zjedenie banánu? Keď je úplne zrelý.

Šport a banány

Mnohí ľudia, najmä športovci, sú zástancami práve nezrelých banánov, pretože tie obsahujú viac škrobu a menej jednoduchých cukrov. Pochopiteľne, je to kvôli veľmi rozšírenej všeobecnej mienke, že jednoduché cukry sú škodlivé, priberá sa z nich, atď. Áno, jednoduché cukry môžu (veľmi) škodiť, ale len v niektorých prípadoch! Jedným z nich je, ak sú v podobe cukrov pridávaných do potravín, ako je: rafinovaný cukor, trstinový cukor, fruktóza, a pod. Môžu nám škodiť aj cukry v ovocí? To nastáva len v jednom prípade, ak sa kombinujú s tukmi (teda hlavne s orechmi a semienkami, mliečnymi výrobkami (obsahujú veľa tuku) a ďalšími potravinami obsahujúcimi tuk). Vtedy ovocie zvyšuje hladinu cukry v krvi. Ak zjete banán samostatne, alebo napríklad s jahodami, majú aj jednoduché cukry pre vás obrovské prínosy. Ovocie sa nemusí tráviť, jednoducho prejde žalúdkom a vstrebe sa cez črevnú stenu. A medzitým z neho získate množstvo vitamínov, minerálov, enzýmov a iných fytochemikálií, veľa „živej“ vody a jednoduché cukry – najlepší zdroj energie pre telo aj mozog, ktorý okamžite pocítite. To je jeden z rozdielov medzi varenou a surovou stravou. Dáte si napríklad ovocné/ovocnozeleninové smoothie a začnete sa hneď cítiť lepšie, sviežejšie, energickejšie. Dáte si varené jedlo a začnete sa hneď cítiť unavene, alebo minimálne nebudete cítiť nával energie.

No lenže čo s tou energiou? Priberieme zo zrelých banánov? Nie! Zo zrelého ovocia sa nedá pribrať, ak ho nekombinujete s tukmi alebo varenou stravou. Ak ovocie jete samostatne alebo s listovou zeleninou, a to v akomkoľvek množstve, priberanie proste nehrozí.

Austrálčanka Freelee dokáže zjesť až 51 banánov denne a vďaka takejto strave získala štíhlu postavu, pričom ani necvičí (len bicykluje, no to jej váhu neovplyvnilo).

Freelee, The Banana Girl (banánové dievča) schudla vďaka jednoduchých cukrom z ovocia, a to najmä z banánov. Teraz je veľkou propagátorkou ovocnej stravy. Dokáže zjesť 51 banánov denne.

Na druhej strane, ak máte citlivé trávenie, nezrelé banány vám môžu spôsobiť nafúknuté brucho a zápchu.

Nadbytočné sacharidy sa nemenia na tuk (!)

Štúdie zistili, že sacharidy, ktoré nestihneme spotrebovať sa neukladajú ihneď na telesný tuk. Namiesto toho sa spália ako teplo (proces známy ako termogenéza). V experimentálnych laboratórnych podmienkach zdravé, ale aj obézne ženy konzumovali sacharidovú stravu a až o 50% viac kalórií, ako zvykli počas dňa bežne jedávať, spolu so 135 gramami rafinovaného cukru. Z takéhoto prejedania si ženy ukladali menej ako 4 gramy tuku denne, čo znamená, že by týmito kalóriami a cukrom navyše museli byť prekrmované vyše 4 mesiacov, aby z toho dokázali pribrať len ½ kg telesného tuku. Samostatné cukry teda nie sú podstatným zdrojom telesného tuku. Je to ich kombinácia napríklad s tukmi...

Banány sú superpotravinou a môžu byť zahrnuté do akéhokoľvek druhu stravovania. Ale pamätajte, jedzte ich len ak majú na sebe fliačky. Inak narušia vaše trávenie a nedodajú vám toľko zdravotných prínosov.

Zrelé banány sú protirakovinotvorné, sladšie a chutnejšie.

Pozitívne prínosy banánov:

  1. Sú bohaté na kalórie a keď ich zjete, cítite viac energie.
  2. Je to najvhodnejšie jedlo pre malé deti, je bohaté na živiny a malo by sa dávať v prípadoch extrémneho schudnutia alebo ak je telo slabé a má odpor k jedlu.
  3. Sú dobrým zdrojom horčíka a draslíka, čo pomáha udržiavať normálny krvný tlak a chráni srdce.
  4. Vysoký obsah draslíka podporuje zdravie kostí.
  5. Banán pomáha proti strate vápnika močom vďaka zvýšenej hladine iónov draslíka v moči.
  6. Banány pôsobia ako antacidum (lieky neutralizujúce kyselinu chlorovodíkovú v žalúdku) a chránia pred žalúdočnými vredmi. Obsahujú zlúčeninu nazývanú inhibítor proteázy, ktorá chráni žalúdok pred nepriateľskými baktériami, ktoré spôsobujú žalúdočné alebo gastrointestinálne problémy.
  7. Banány stimulujú množenie buniek, ktoré zahusťuje žalúdočnú sliznicu a je bariérou proti žalúdočnej kyseline.
  8. Stav ako hnačka môže ľahko dehydrovať telo a poškodiť elektrolyty. Ak zjete banán, pomôžete obnoviť stratený draslík a udržať správnu funkciu srdca.
  9. Banány sú bohaté na rozpustnú vlákninu pektín. Preto pomáhajú pri zdravom trávení a uvoľňujú zápchu.
  10. Sú bohatým zdrojom fruktooligosacharidov, ktoré pôsobia ako prebiotiká a stimulujú rast priateľských baktérií v čreve. Chránia nás pred škodlivými baktériami, ktoré spôsobujú žalúdočné poruchy.
  11. Fruktooligosacharidy produkujú tiež tráviace enzýmy, ktoré zlepšujú schopnosť absorbovať živiny.
  12. Banány obsahujú mastné kyseliny s krátkym reťazcom, ktoré sú výnimočne potrebné pre bunky lemujúce črevný systém, aby zostal zdravý. To ďalej zlepšuje absorpciu živín.
  13. Sú dobrým zdrojom karotenoidov, ktoré pôsobia antioxidačne a majú ochranný účinok proti chronickým ochoreniam. Majú aj vysoký obsah antioxidačných fenolových zlúčenín.
  14. Banány sú známe svojím upokojujúcim účinkom. Má ho zlúčenina nazývaná tryptofán, ktorá sa mení na serotonín zlepšujúci náladu.
  15. Je to jedna z ideálnych potravín na konzumáciu ihneď po náročnom tréningu. Jednoduché cukry prítomné v nich rýchlo poskytujú energiu a normalizujú hladinu cukru v krvi. 

Zrelé banány sú oveľa sladšie a maslovejšie, takže sa vynikajúco hodia do sladkých nápojov, ktoré vôbec netreba dosladiť. Zmixujte len zrelý banán s kakaom a získate vynikajúce sladké „mliečne“ kakao. Alebo so sezónnym kyslím bobuľovitým ovocím.

Takže nabudúce, keď si budete kupovať banány, nejedzte ich, pokým nemajú na sebe čierne bodky. Na vlastnom tele si všimnite veľký rozdiel, ako na vás vplývajú.

Banány môžete aj zamraziť a spraviť si z nich vynikajúcu zdravú zmrzlinu.

 Tip Vitariána

Prezradili sme vám tajomstvo, ktoré zatiaľ nevie veľa ľudí. Keď máte chuť na „banánový fast food“, v obchode málokedy nájdete zrelé banány, ale ak áno, často sú už v akcii (ľudia si často myslia, že sú už zlé), čo je pre nás dobré. Kúpte si ich čo najviac, ošúpte a vložte do mrazničky na vynikajúcu banánovú zmrzlinu.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 471