Škroby nie sú vhodným zdrojom energie

Viete prečo celozrnné obilniny, pečivo, obilné kaše a zemiaky nie sú pre nás také zdravé ako ovocie?

Ak používame ako palivo pre naše telo škroby namiesto ovocia, naše telo musí spotrebovať na trávenie viac energie. Škroby sú polysacharidy, a preto telo musí vynaložiť energiu najskôr na ich rozklad na monosacharidy a až potom energiu z nich môže využiť. Základnou zložkou ovocia sú už hlavne jednoduché cukry (monosacharidy), ktoré organizmus v podstate nepotrebuje tráviť a to nám šetrí energiu, ktorá by sa inak použila na trávenie. To je jeden z dôvodov, prečo sa ľudia cítia tak ľahko po ovocí a tak ťažko po jedle z fazule alebo chleba.

Škroby nie sú vhodným zdrojom energie

Riziko prejedania sa škrobov

Škroby obsahujú oveľa menšie množstvo vody ako ovocie, preto sa ich oveľa ľahšie dokážeme prejesť. Pre pocit sýtosti potrebujeme zjesť väčšie množstvo škrobovej potraviny ako ovocia. Preto, ak chceme jesť jedlo obsahujúce škroby, je lepšie v jednom jedle použiť iba jeden druh škrobovej potraviny, aby sme sa vyhli prejedeniu.

Trávenie škrobov trvá dlhšie, preto pri ňom častejšie vzniká fermentácia (hnitie)

Základ dobrého trávenia je nielen správna kombinácia potravín, ale aj rýchle každej potraviny. Ak sa jedlo nachádza v žalúdku príliš dlho, začínajú ho rozkladať baktérie. V našich slinách sa nachádza len jediný enzým na trávenie škrobov - ptyalín. Jeho množstvo je však obmedzené, preto môžeme stráviť iba menšie množstvo škrobov, navyše ak ich nekombinujeme s bielkovinami alebo kyslými jedlami. Trávenie väčšieho množstva škrobov alebo škrobov v kombinácii s bielkovinami alebo kyslými potravinami závisí na ďalšom škroby rozkladajúcom enzýme vylučovanom v čreve — pankreatickej amyláze. Avšak ak sa nás týka stres, pocity úzkosti, nedostatok spánku a oddychu, rýchle jedenie alebo oslabené trávenie, tak sa tieto nestrávené škroby dostanú do čreva už sfermentované zo žalúdka zásluhou baktérií. Pri kombinovaní ovocia s podobnými druhmi ovocia však potrava prechádza žalúdkom veľmi rýchlo do čreva, kde sú monosacharidy rýchlo a účinne strávené. Ak ovocie nekombinujeme s potravinami, ktoré sa trávia dlhšie, ako tuky a bielkoviny (orechy, semiačka, avokádo) alebo so škrobmi, tak sa v žalúdku nezdrží a nemá možnosť kvasiť. Ovocie totiž nepotrebuje takmer žiadne trávenie a rýchlo prechádza tráviacou sústavou, že baktérie ani nestihnú začať proces kvasenia.

Surové škroby sú slabo stráviteľné, ale varené sú nezdravé

Stráviť dokážeme len malé množstvo surových škrobov. Aj veľmi dôkladným žutím surových škrobov prenikneme len z malej časti do škrobovej častice, pretože každá častica je chránená tenkým, ale silným celulózovým obalom, pod ktorým si rastlina škrob skladuje. Trávenie škrobu sa môže začať až keď po jeho uvoľnení z obalu, to ale znamená, že častice obsahujúce škrob nemôžu byť strávené a musia byť vylúčené ako odpad. Takéto nestrávené potraviny sú toxické a zaťažujú telo vylučovaním bez dodania energie a inej výživnej hodnoty.

Varenie robí škroby stráviteľnejšími, pretože škroby nie sú rozpustné v studenej vode, ale musia byť zahriate, aby sa obal z celulózy obklopujúci škrob mohol rozložiť. Teplom sa niektoré škroby menia na dextrín. Čím viac tepla, tým viac dextrínu vznikne. Ostatné uvoľnené škroby sú strávené slinami a pankreatickou amylázou. Vzniknuté dextríny sú zložité polysacharidy, z ktorých telo dokáže postupným procesom dostať jednoduché cukry. Aj keď sú potom škroby stráviteľnejšie, ich varenie je veľmi škodlivé. Ničí vitamíny (podľa toho ktoré sa v jedle nachádzajú a ako dlho a silno sa varí), použiteľné organické minerály sa menia na nepoužiteľné, a teda škodlivé, a varenie zároveň znemožňuje trávenie bielkovín.

Varenie zlepšuje stráviteľnosť škrobov, ale určite nie stráviteľnosť a použiteľnosť ostatných zložiek potraviny a jej živín. Minerály a bielkoviny sa stávajú čiastočne toxickými a nepoužiteľnými. Preto škroby, či už surové alebo varené, by nemali byť súčasťou zdravej stravy. Pri strukovinách (fazuľa, šošovica...) existuje možnosť klíčenia. Počas klíčenia sa škroby strukovín sčasti menia na dextríny, ktoré môže telo meniť na cukry. Podobne sa dajú klíčiť obilniny, ale tieto častejšie začnú kvasiť skôr, ako ich enzýmy stihnú premeniť škroby na cukry. Odporúčanými škrobmi sú len naklíčená šošovica, mungo fazuľka a azuki fazuľka.

Škroby zvyčajne nie sú také chutné

Ľudia sú prirodzene stvorení na jedenie ovocia. Väčšine z nás chutia hlavne sladké jedlá a veľa z nás miluje sladkosti. Fyziologicky nie sme stvorení na jedenie škrobov, dôkazom je náš nezáujem o surové zemiaky, obilniny, strukoviny... Väčšina z nich by nám v surovom stave nechutila. Výnimkami sú mrkva a sladké zemiaky, ale tieto hľuzy obsahujú okrem škrobov aj dostatočné množstvo cukrov, ktoré im dávajú sladkú chuť. Táto zelenina môže fermentovať v žalúdku, keďže sa tam nachádza s pomalšími škrobmi (cukry prechádzajú žalúdkom rýchlo do čreva, kde sú ihneď vstrebané, ale ak sú v žalúdku zadržané, kvasia). Mrkvu a sladké zemiaky si môžeme odšťaviť, alebo jesť samostatne aspoň pol hodinu pred iným jedlom.

Niektorým z nás chutia mierne škrobové druhy zeleniny ako karfiol a mrkva. V miernych množstvách je to v poriadku. Strúhaná mrkva a karfiolové ružičky sú pekným doplnkom zeleninových šalátov, ale nehodia sa už kombinovať napríklad s orieškami, semienkami ani rajčinami. Niektoré druhy škrobovej zeleniny sú vhodné v menšom množstve, hlavne čím menej škrobu obsahujú alebo ak sú niektoré škroby naklíčené alebo odšťavené. Avšak škroby spravidla nie sú veľmi chutné a ľahko stráviteľné ako surové a vo varenej podobe sú nezdravé...

Niektoré potraviny obsahujú škroby spolu s bielkovinami

Škroby a bielkoviny sú veľmi nevhodnou kombináciou, pretože potrebujú veľmi odlišné enzýmy a prostredie pre trávenie. Škroby potrebujú ptyalín a zásadité prostredie, bielkoviny pepsín a kyslé tráviace prostredie. Obe jedlá nemôžu byť strávené naraz. Ak ich jeme spolu alebo hneď za sebou, zatiaľ čo sa trávia bielkoviny, škroby a cukry budú kvasiť. Pritom vznikajúce hnilobné zvyšky ovplyvnia ďalšie trávenie bielkoviny, ktoré preto nemôže byť ukončené a zvyšok bielkoviny tiež zhnije. Potraviny zvyčajne obsahujú viac určitej výživovej zložky, napríklad hľuzy a obilie viac škrobu, oriešky a semienka viac bielkovín alebo tukov. Niektoré jedlá, ako fazule, hrach a arašidy, však obsahujú veľa bielkoviny, ale aj veľa škrobu. S výnimkou klíčenia (mení škroby na cukry) sú z veľkej časti nestráviteľné. Preto strukoviny nadúvajú – čo značí ich fermentáciu a hnitie v žalúdku a črevách. Kvasenie a hnilobné procesy nie sú zdravé, pretože pri nich vznikajú vedľajšie škodlivé látky, ktoré telo musí vylúčiť čo najrýchlejšie. Veľa energie sa minie na vylúčenie toxínov, ale nie všetky sa vylúčiť podarí.

Pšenica je špeciálny prípad

Pšenica je komerčne najpoužívanejšia obilnina, ale z hľadiska zdravia určite nie zaslúžene.

 Okrem problémov, ktoré spôsobujú iné škroby, pšenica obsahuje lepok, bielkovinu, na strávenie ktorej chýba ľuďom vhodný enzým. Ako vieme, nestráviteľné jedlo je škodlivé a musí byť vylúčené, na čo sa míňa vitálna energia.

Obilniny a strukoviny sú kyselinotvorné

Zdravá ľudská strava má byť zásaditá. Preto by sme obilniny a strukoviny mali jesť len veľmi málo alebo vôbec. Kyselina fytová v obilí viaže vápnik a železo nielen z obilia, ale aj z tela, teda neprospieva kostiam a zubom. Preto by ste nemali jesť obilniny, ak vám záleží na dostatku vápnika, alebo ak trpíte nespavosťou, nervozitou alebo kŕčmi. Rôzne druhy repy sa tiež príliš neodporúčajú. Repa je mierne škrobová zelenina, ktorá obsahuje priveľa šťaveľovej kyseliny, na ktorú sa musí viazať vápnik. Prísun vápnika dostatočne zabezpečí konzumácia dostatočného množstva čerstvého ovocia, tmavozelenej listovej zeleniny a malé množstvo orieškov, semienok alebo avokáda, ale konzumácia obilia zásobám vápniku neprospieva.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.rawfoodexplained.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 58