Bez kávičky to nejde?

Nevzdávajte sa rituálu – zmeňte ho na zdravý!

Kávičkári o tom vedia svoje – ráno ich obľúbený nápoj ťahá z postele. Najprv prestúpi miestnosť podmanivou vôňou a potom na jeden dúšok preberie k životu. KÁVA – nie a nie sa jej definitívne vzdať! Prečo by ste to však robili? Pár trikov vám pomôže zmeniť zlozvyk na zdravý rituál.

Bez kávičky to nejde?

Naozaj škodí?

Je káva naozaj škodlivá? Odhoďme babské reči bokom a oprime sa o vedu – podľa viacerých výskumov káva zdraviu oveľa viac pomáha ako škodí – musíme však dbať na isté pravidlá. Ak aj kávičkári žijú kratšie a sú chorľavejší, nie je to kávou, ale ich životným štýlom: Ako zistili vedci z Národného inštitútu zdravia v USA vo svojej rozsiahlej niekoľkoročnej štúdii (názov: NIH-AARP Diet and Health Study), kávičkári jedia oveľa viac červeného mäsa a oveľa menej surového ovocia a zeleniny ako ostatní. Navyše nešportujú a kávy pijú až priveľa – niekedy 6 a viac šálok denne!

Škodlivý je teda ich životný štýl, nie samotná káva. Naopak, táto je bohatá na antioxidantyvitamín skupiny Bniacín, ktorý podporuje správne fungovanie kože, nervov a tráviaceho ústrojenstva. Ak viete kávu správne piť, je vysoká pravdepodobnosť, že tieto benefity plne využijete! Takže ako na to?

Zbohom instantná káva!

Ak sa kávy nechcete vzdať ani za nič, mali by ste siahnuť po skutočne kvalitných kávových zrnách. Instantné zmesi obsahujú často veľmi nekvalitnú kávu, ktorá bola navyše už raz lúhovaná – vedeli ste, že klasická instantná zmes je vlastne vyparená už raz zaliata zrnková káva?
Ak chcete preto využiť vitalitu kávy vo svoj prospech, siahnite po kvalitných zrnách, ktoré si sami doma pomeliete v mlynčeku. Takto si káva udrží dlhšie svoju intenzívnu chuťarómu a takisto aj viac vitamínovantioxidantov. Na prípravu kávy je najlepšie použiť pákové espresso alebo džezvu.

Nechcete sa vzdať kávy? Tak zabudnite aspoň na hnedý a biely cukor a vylúčte z nej kravské mlieko.

Zbohom cukor, mlieko a smotana!

Káva je tradične považovaná za nezdravú najmä preto, že sa zvykne sladiť cukrom a pridáva sa do nej živočíšny tuk – mlieko. Je známe, že sa z kávy dá dokonca aj poriadne pribrať, a to v prípade, že pijete latte macchiato, mliečnu kávu bohatú práve na plnotučné mlieko. Pravidelné pitie takejto kávy naozaj nie je v súlade so zdravím. Je preto vhodné nájsť nejaké alternatívy, pri ktorých vám káva bude takisto chutiť, no vášmu zdraviu skôr prospeje ako uškodí.

Xylitol, Agáve

Na ceste za zdravým má biely cukor prísny zákaz. O veľa lepšie na tom nie je ani hnedý cukor, hoci sa v kaviarni podáva ako „zdravšia“ alternatíva. Pravdou je, že oba druhy dvíhajú krvný cukor do výšin a to predsa nechceme. Je preto na mieste vymeniť cukor menej kalorickými prírodným sladidlami – xylitol je známy svojou silnou sladkastou chuťou a nízkym obsahom kalórii. Sirup z agáve má takisto vyššiu sladivosť a nižší počet kalórii ako cukor – obsahuje fruktózu a je tradičným prírodným sladidlom starých Aztékov už od nepamäti.

Prečo Xylitol...
Pretože je rastlinného pôvodu, nezvyšuje krvný cukor, priaznivo pôsobí na dýchacie cesty a je vysokou a bezpečnou prevenciou proti vzniku zubného kazu.  

Prečo Agáve...
Pretože je rastlinného pôvodu, má menej kalórii ako cukor, priaznivo pôsobí na fungovanie obehového ústrojenstva, čistí cievy, znižuje hladinu cholesterolu v krvi, zlepšuje proces krvotvorby a posilňuje imunitu.

Mandľové mlieko je úžasným prameňom vitamínu E a skvele sa v kávovari napení.

Mlieko - ryžové, sójové, mandľové ...

Ruku na srdce. Horkú kávu radi zjemňujeme smotanou, milujeme cappucino a nepohŕdneme ani dobre spraveným latte macchiato. Nemusíme sa vzdávať toho, čo nám chutí. Môžeme siahnuť po veganských alternatívach, t. j. po sójovom, ryžovom, či mandľovom mlieku. Klub skúsených kávičkárov odporúča najmä mandľové, dokáže sa dobre napeniť a najviac pripomína chuť kravského mlieka.

Prečo ryžové mlieko...
Pretože sa ľahko trávi, znižuje cholesterol a blahodarne pôsobí na srdce a cievy. Samostatne sa dokonca môže piť na upokojenie boľavého žalúdka či proti hnačke.

Prečo sójové mlieko...
Pretože sa vyrába zo sójových bôbov  bohatých na bielkoviny a látku zvanú lecitín – táto napomáha správnemu fungovaniu mozgových buniek, podporuje pamäť, zrýchľuje myseľ a celkovo zvyšuje a skvalitňuje mentálnu kondíciu. Treba dbať na kvalitné mlieka bez chemických prísad, nie v práškovej podobe.

Prečo mandľové mlieko...
Pretože blahodarne pôsobí na fungovanie ciev, znižuje cholesterol a obsahuje veľa dôležitých vitamínov a minerálov. Za zmienku stojí vitamín E, vynikajúci antioxidant a taktiež vysoký obsah horčíka a mono-nenasýtených mastných tukov. Mandľové mlieko sa vďaka tukom dobre napeňuje a je tak ideálne na prípravu zdravého cappuccina či caffé latte.

Do kávičky si môžete pridať aj koreniny a byliny podľa chuti - vanilku, škoricu či klinček.

Bylinky? Hor sa s nimi do mlynčeka!

Výhoda kúpy celých kávových zŕn je jednoznačná – do mlynčeka si okrem kávy môžete pridať čo len chcete a kávu tak obohatíte nielen o rôzne chute, ale aj kopu liečivých účinkov pre telo. Pridajte do mlynčeka trochu  škorice, vanilky alebo klinčekov a na tú chuť nikdy nezabudnete! Takto sa môžete hrať s rôznymi bylinami a koreninami a vytvoriť si tak vlastný repertoár kávových chutí.

Prečo škorica...
Pretože priaznivo pôsobí na trávenie, zbavuje plynatosti, znižuje cholesterol, podporuje účinok inzulínu, má antioxidačné, antibakteriálne a relaxačné účinky. Pretože je úžasne voňavá!

Prečo klinčeky...
Pretože tlmia citlivosť a bolesť pri problémoch so zubami, dezinfekčne pôsobia na zápaly v tele, priaznivo vplývajú na kožu a dýchací systém.

Prečo vanilka...
Pretože upokojuje nervy, uvoľňuje, pôsobí antidepresívne, posilňuje a osviežuje mozgovú činnosť, pôsobí ako afrodiziakum.

Kokosový olej spraví kávu výnimočnou a daruje jej množstvo liečivých schopností.

Ešte kvapku kokosového oleja

Kto má záujem skúsiť niečo nové, nech pridá do kávy pár kvapiek kokosového oleja. Možno to znie bláznivo, ale je to veľmi jednoduchá a rýchla cesta, ako obohatiť kávu o celý rad liečivých účinkov: znižovanie hladiny cholesterolu v krvi, ochrana srdca, antibakteriálne a antimykotické účinky (bojuje proti plesniam), to všetko môže byť vo vašej rannej šálke kávy!

Takže, milí kávičkári, nezúfajte - zmeňte svoju šálku kávy na voňavý rituál plný zdravia a svoj obľúbený mok si môžete vychutnať aj bez výčitkiek.

Tip vitariána:
  • Nepite kávu nalačno – mohla by podráždiť žalúdok.
  • Snažte sa obmedziť množstvo káv – optimálne na 1-2 šálky denne.
  • Kávu zvyknite piť najmä predpoludním – popoludní by vás zbytočne udržiavala v napätí a mohla spôsobiť problémy so spánkom.
  • Dajte si pozor, aby ste neprijímali príliš veľa kofeínu – 30miligramov je dávka jedného espressa, už pri jednom grame kofeín pôsobí na telo nepriaznivo, 10gramov je smrteľná dávka.
  • Ak ste skôr nervóznej povahy, pite kávy čo najmenej – káva totiž podporuje vylučovanie adrenalínu a udržuje telo v miernom napätí.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

TINGLE, Whitney: Turn Your Coffee Habit Into A Healthy Morning Ritual With These 5 Tips. In: www.mindbodygreen.com/0-10642/turn-your-coffee-habit-into-a-healthy-morning-ritual-with-these-5-tips.html  erstellt am 16.08.2013 (aktualisiert am 15.04.2014)

WEBER, Nina: Ernährungsstudie: Kaffee, die gesunde Sünde. In: www.spiegel.de/gesundheit/ernaehrung/kaffee-wirkt-eher-positiv-auf-die-gesundheit-als-negativ-a-835941.html  erstellt am 06.06.2012 (aktualisiert am 15.04.2014)

o.A.: Kaffee: Zu viel Koffein schadet der Gesundheit. In: www.spiegel.de/gesundheit/ernaehrung/kaffee-zu-viel-koffein-schadet-der-gesundheit-a-892052.html erstellt am 03.04.2013 (aktualisiert am 15.04.2014)

IVA: Mlieko existuje aj v rastlinnej podobe. In: fit.server.sk/vyziva/mlieko-existuje-aj-v-rastlinnej-podobe  erstellt am 13.07.2013 (aktualisiert am 15.04.2014)

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 292