Sladené nápoje

Dva spôsoby boja proti obezite

15. 02. 2016 Ochorenia Stravovanie Problémy Drogy Nápoje  Jozef Maťko
Sladené nápoje

Kola, ovocný džús, ľadový čaj - mnohým, najmä mladým ľuďom chutia dobre. Ale sladké nápoje majú zásadný problém: dodávajú nám s každým dúškom veľa kalórií bez toho, aby nás nasýtili. Tak môžu prispieť k nadváhe. Mnoho krajín sveta už dlhú dobu zápasí s vlnou obezity, ktorá bude celé desaťročia zaťažovať systémy zdravotnej starostlivosti.

Takže hľadajú sa spôsoby, aby sa problém prinajmenšom zmiernil. A hneď o dvoch prístupoch existujú najnovšie správy - a ony sú celkom sľubné:

Mexická cesta

Prvý variant je mexická cesta. Od začiatku roka 2014 vyberá krajina desaťpercentnú dodatočnú daň za sladké nápoje. A ako posledné hodnotenie ukazuje, prináša to zrejme naozaj niečo: Mexičania pijú menej limonády – a zato viac vody.

Od zavedenia dane kupujú Mexičania v priemere o šesť percent menej sladkých nealkoholických nápojov ako v roku 2013. Súčasne stúpli nákupy nápojov nezaťažených dodatočnou daňou o štyri percentá, uvádza správa Shu Wen Nga z Národného zdravotného inštitútu Mexika v „British Medical Journal” (BMJ). Predovšetkým sa kupuje viac neperlivej  vody.

Predaj sladkých nápojov klesal v priebehu roka stále silnejšie, až na konci bol rozdiel s predchádzajúcim rokom dvanásť percent. Priemerne kúpil každý Mexičan v roku 2014 teda približne 4,2 l menej nealkoholických nápojov - a za to 12,8 litrov viac nesladených nápojov.

Mexiko zaviedlo vyššie dane na sladené nápoje a ich predaj klesol.

Mexiko v roku 2013 rozhodlo vyššie zdaniť nielen nealkoholické nápoje, ale aj potraviny s vysokou hustotou energie - napríklad cukrovinky, arašidové maslo a zmrzlinu. V krajine je asi 70 percent dospelých a 30 percent detí a mládeže s nadváhou. Teraz predstavená štúdia vyšetrovala len nákupné správanie v mestách s viac ako 50 000 obyvateľmi.

Pozorovaná zmena nie je veľká, ale dôležitá, píšu výskumníci. Teraz musíme analyzovať, ako sa nákupné správanie zmení v dlhodobom horizonte. V sprievodnom komentári v „BMJ” poukazuje Franco Sassi z OECD na to, že dane môžu byť dôležitou súčasťou stratégie, s ktorou sa dá zlepšiť zdravie obyvateľstva. Ale aj ďalšie opatrenia sú práve tak nevyhnutné, medzi nimi napríklad označovanie potravín a regulácia reklamy.

Britská cesta: cukor postupne redukovať

Druhý variant boja proti presladeným nápojom práve prepočítali britskí vedci. Zaoberali sa otázkou, aký efekt by prinieslo, keby sa obsah cukru v limonádach a sladených ovocných šťavách za päť rokov krok za krokom znížil o 40 percent. A síce bez pridania kompenzačných sladidiel. Ich modelový výpočet prezentovali Graham MacGregor s kolegami z Queen Mary University of London v odbornom časopise „Lancet Diabetes & Endokrinology”.

Podľa toho by každý Brit spotreboval na konci päťročného obdobia 38 kcal denne menej a vážil menej o 1,2 kilogramov. Čo znie pre jednotlivcov ako málo, malo by však veľký efekt na obyvateľstvo ako celok: vedci počítajú pri tomto opatrení s 1,5 miliónmi menej obéznych - a až 309 000 menej ochorení na diabetes 2. typu.

Kritici by mohli namietať, že významné zníženie cukru urobí nápoje menej chutnými. Ale výskumníci to tak nevidia. Píšu, že vnímanie sladkosti sa prispôsobí s časom spotrebe cukru, a že je nepravdepodobné, že by toto opatrenie zmenilo správanie spotrebiteľa, ak zníženie obsahu cukru sa udeje postupne v priebehu piatich rokov.

V sprievodnom komentári navrhuje Tim Lobstein zo Svetovej federácie obezity kombinovať toto opatrenie s dodatočnou daňou na sladené nealkoholické nápoje a obmedziť reklamu na nezdravé potraviny, ktorá je zameraná najmä na deti.

Briti chcú kvôli nadváhe znížiť obsah cukru v sladených nápojoch za päť rokov o 40 percent.

Záver

Dve cesty na zníženie konzumu sladených nápojov sú určite zaujímavé. Treba dúfať, že prinesú nie príliš sladké ovocie.

Tip Vitariána

Zbohom navždy, kofola. Ak chcete byť zdraví, sladené nápoje treba bezpodmienečne vylúčiť. Pite čistú vodu, bylinkové čaje a čerstvé ovocné a zeleninové šťavy.

Súvisiace články

Výrobcovia

© 2013 - 2024 Vitarian spol. s r. o.
Powered by MIBRON  |  Created by Faustagency