Vitariánstvo

Vita znamená život a vitariánstvo sa orientuje na život, na zdravý život. Vitariáni konzumujú iba surovú rastlinnú stravu, ktorá nie je zničená žiadnou úpravou a obsahuje všetky výživné látky. Ide o návrat k prirodzeným stravovacím návykom človeka.

Teória

Varením strácajú potraviny výživné látky ako napr.: Vitamín C, chlorofyl, alebo nenasýtené mastné kyseliny. Pri zohrievaní stravy vznikajú telu neznáme toxické zložky ako: konjugované mastné kyseliny, polymerizovaný triglycerid, mono a diglyceridy, aldehydy, ketóny, polyméry a cyklické zlúčeniny. Tepelná úprava odstraňuje zo stravy enzýmy, ktoré sú dôležité na trávenie a preto tepelne upravenú stravu telo spracováva ťažšie a spaľuje len časť potravy.

Surová strava

Pod pojmom surová strava rozumieme potraviny rastlinného, alebo živočíšneho pôvodu, ktoré nie sú tepelne spracované. Tepelnou úpravou sa v potravinách zničí veľká časť vitamínov, minerálov, enzýmov…

K tejto strave patrí surové alebo sušené ovocie, zelenina, orechy, rôzne semiačka, obilniny, med, za studena lisované oleje. Okrem toho zo živočíšnej stravy aj sušené mäso alebo ryby.

Výhody surovej stravy

Surová rastlinná strava nespôsobuje leukocytózu, nezaťažuje organizmus a imunitný systém. Podľa staroindického filozofa Ahimsa vytvára surová strava v tele dokonalú harmóniu. V súčasnosti sa na surovú stravu dosť koncentrujú v Indii, v Iráne (vplyv Ajurvédy) a v Južnej Afrike.

Mnoho odborníkov na zdravú výživu ako Joel Fuhrman, Gillian McKeith a Colin Campbell odporúčajú vysoký podiel surových potravín v strave. Je to ochrana proti početným civilizačným chorobám. Jeden z dôkazov o pozitívnych účinkoch surovej stravy je aj vysoký vek zástancov tejto metódy stravovania: Norman W. Walker (99), Max Otto Bruker (92), John Tilden (90), James Caleb Jackson (84), Linus Pauling (93), Ralph Bircher (90), Walter Sommer (99).

Správna voľba potravín

Ľudia, ktorí sa živia 100% surovou stravou, sa nazývajú vitariáni. Rozhodujúce je, že potrava nie je tepelne spracovaná. Ideálna je konzumácia plodín z lokálnych zdrojov ekologického poľnohospodárstva, vlastnej produkcie, alebo voľne rastúcich rastlín. Správny výber potravín: ovocie, zelenina, listová zelenina, bylinky, predovšetkým voľne rastúce bylinky, avokádo, olivy, olej, orechy, semená, huby. Vhodné suroviny zo živočíšneho pôvodu: syr zo surového mlieka, produkty zo surového mlieka, vajcia, ryby (losos, tuniak, sled), šunka, tatarák a iné druhy surového mäsa. Medzi zdravú, surovú stravu patria aj chutné ovocné dezerty, šaláty.