Chráňte sa proti slnečným lúčom zvnútra

5 tipov na zdravú letnú pokožku

Slovensko sa v posledných dňoch dostalo pod priamu paľbu slnečných lúčov. Napriek mimoriadne chladnej jari k nám leto dorazilo už na konci a mája a začalo spaľovať pokožku mnohých z nás. Existuje však spôsob, ako sa pred silným slnečným žiarením chrániť i zvnútra. Vedeli ste, že ochranný faktor môže mať skvelú chuť?

Chráňte sa proti slnečným lúčom zvnútra

Horúce tipy na horúce dni

1. Astaxantín

Astaxantín je považovaný za účinný prírodný antioxidant s ochrannými a protizápalovými účinkami. Chráni bunky pred starnutím a UV žiarením. Nájdeme ho napríklad v losose alebo v krevetách. Podľa štúdií funguje ako „vnútorný opaľovací krém“, pretože redukuje poškodenia spôsobované ultrafialovými lúčmi. Vegetariáni veľa prírodných zdrojov tejto látky k dispozícii nemajú, avšak je možné ju získať i zo špecifickej morskej riasy zvanej Haematococcus pluvialis. Práve z nej sa vyrábajú i výživové doplnky astaxantínu.

2. Vitamín D

Je to paradox, ale na to, aby sme sa nespálili, potrebujeme dostatok vitamínu D, a aby sme ho mali dostatok, musíme sa pohybovať na slnku. Je však nutné rozlišovať zdravý pobyt na slnku od štvorhodinového grilovania sa v záhrade. Ľuďom s veľmi svetlou pokožkou postačí 15 minút slnka denne. Časom bude i pokožka takýchto ľudí pripravená i na dlhší pobyt na slnku.

Telo možno pred slnkom chrániť výberom tých správnych potravín.

V našich zemepisných šírkach však dokážeme získavať vitamín D zo slnka len zopár mesiacov do roka, a tak je v prípade vegánov na mieste zamyslieť sa nad alternatívami. Dôležitým suplementom je napríklad vitamín D3, ktorý sa doposiaľ získaval výhradne z olejnatých rýb. Dnes je však už možné tento vitamín zakúpiť i vo vegánskej verzii s výborným účinkom na imunitný systém, na pevnosť kostí či proti svalovým slabostiam.

3. Omega-3 mastné kyseliny

Naše telo potrebuje zdravé tuky, aby dokázalo regenerovať kožné tkanivo. Medzi takéto tuky patria i omega-3 mastné kyseliny. Ak sa na slnku pohybujete často, uistite sa, že prijímate dostatok potravín bohatých na omega-3. Jedzte kešu orechy, píniové oriešky, mandle alebo ľanové semienko. Používajte ľanový i ľaničníkový olej, skvelý zdroj vitamínu E. Jedzte i množstvo vlašských orechov a listovej zeleniny. Ak sa chcete uistiť, že máte dostatok omega-3, alebo ak si ich chcete doplniť, skúste konzumovať čisto vegánsky perillový olej s veľkým obsahom kyseliny alfa-linolénovej.

Jedlý UV faktor - infografika

4. Kokosový olej

Kokosový olej má prirodzený ochranný faktor proti slnečným lúčom s hodnotou 4. Ak sa nenachádzate v trópoch a chcete sa chrániť pred jemným slnkom, môžete si pokožku natrieť práve kokosovým olejom. Ak kokosový olej nepovažujete za dostačujúci, vyrobte si domáci opaľovací krém:

  • 1/2 pohára mandľového alebo olivového oleja
  • 1/4 kokosového oleja
  • 2 polievkové lyžice oxidu zinočnatého
  • 1 čajová lyžička oleja z mrkvových semien

Malú panvicu naplňte vodou asi do polovice a položte na horiaci sporák. Všetky ingrediencie okrem oxidu zinočnatého vložte do nádobky a tú do panvice s jemne sa zohrievajúcou vodou Kým sa bude voda okolo nádoby zohrievať, ingrediencie sa budú topiť a miešať. Aby sa všetky dobre spojili, často zmes miešajte alebo pretrepte.

Kokosový olej má blahodarné účinky na pokožku po celý rok.

Keď sú všetky ingrediencie roztopené a zmiešané, pridajte oxid zinočnatý. Riadne premiešajte a nechajte vychladnúť. Počas chladnutia zmes takisto každých pár minút premiešajte. Takto vyrobený domáci krém na opaľovanie má ochranný faktor 35 – 40 a vydrží až šesť mesiacov.

5. Resveratrol

Resveratrol má protirakovinové účinky a chráni kardiovaskulárnu sústavu. Ak ho má telo dostatok, chráni pokožku pred škodlivým UV žiarením. Kde ho nájdeme? V červenom hrozne, arašidovom masle, horkej čokoláde alebo v čučoriedkach.

Tip Vitariána

Ďalšie tipy na potraviny, ktoré telu pomáhajú v prirodzenej ochrane proti slnečným lúčom, nájdete v článku UV faktor, ktorý chutí skvele..

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.livescience.com

www.healthtoday.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 0