Nevoňajú vám hormóny?

stavte na bylinky a zatočte s menopauzou

Najlepším ukazovateľom veku, v ktorom k vám menopauza príde, sú vaše gény. Opýtajte sa mamy, kedy mala menopauzu. To platí zhruba aj pre vás. No nemusí, ak jete surovú stravu.

Nevoňajú vám hormóny?

Noc čo noc meníte prepotenú nočnú košeľu a vaša nálada kolíše ako na hojdačke? Túžite dostať menopauzu pod kontrolu, ale syntetické hormóny odmietate. Aj naše staré mamy chápali, že nepohodlie počas menopauzy je dočasné a pomáhali si bylinkami. 

Máte ju?

Klimaktérium sprevádzajú vegetatívne ťažkosti. Pokles produkcie estrogénov ovplyvňuje prednú časť hypotalamu, kde sa nachádza centrum termoregulácie. Návaly tepla a potenie, najmä v noci, sú najtypickejším príznakom estrogénneho deficitu. Prichádzajú náhle, trvajú sekundy až tridsať minút. Môžu vám robiť spoločnosť niekoľko mesiacov až rokov, niekedy sa k nim pridajú bolesti hlavy alebo búšenie srdca. Potrápiť vás môže bolesť kĺbov, závrate, zmeny nálady, nižšia výkonnosť, podráždenosť, nespavosť, únava, nevoľnosť, citlivosť a bolestivosť prsníkov. Vaječníky znižujú aj produkciu testosterónu, ktorý ovplyvňuje sexuálnu túžbu.

Príznaky menopauzy
  • návaly
  • bolesť hlavy
  • zmeny nálady
  • búšenie srdca
  • priberanie
  • nespavosť
  • nevoľnosť
  • strata libida
Keďže estrogénové receptory sú takmer v celom tele, ich nedostatkom trpia rôzne orgány. Ťažkosti sa objavia v podobe vysychanie pokožky a slizníc. Sprevádza ich pálenie intímnych miest a bolesť pri pohlavnom styku. Dochádza k atrofii sliznice močového mechúra s častým a bolestivým močením, k inkontinencii, samovoľnému úniku moča. Strata elasticity panvového dna môže spôsobiť zostup panvových orgánov.

Potrápiť vás môže vypadávanie vlasov, lámanie nechtov, priberanie, najmä na bruchu. Môžete mať problémy so syndrómom suchého oka, s krvácajúcimi ďasnami a so suchou sliznicou nosa. Ubúda ochlpenie. Aj pokožka na tvári stráca pružnosť a jasné kontúry, pribúdajú vrásky.

Metabolický estrogéndeficitný syndróm na seba upozorňuje osteoporózou.

Metabolický estrogéndeficitný syndróm upozorňuje na seba osteoporózou a aterosklerózou, hrozí aj ischemická choroba srdca. Ubúda svalová hmota. Znižuje sa bazálny metabolizmus, pokojová spotreba energie. Spomalený metabolizmus má často na svedomí zápchu.

Surová strava pomáha

Najlepším ukazovateľom veku, v ktorom k vám menopauza príde, sú vaše gény. Kedy mala vaša mama menopauzu? To platí zhruba aj pre vás. No nemusí, ak ste sa rozhodli pre surovú stravu.

Príbehy zozbierané počas niekoľkých rokov naznačujú, že tie ženy, ktoré jedia surové, živé potraviny, môžu mať kratšiu menopauzu s menej závažnými príznakmi. Annette Larkinsová v knihe Živá strava od Susan Shrenkovej hovorí o tom, že šesť rokov po prechode na 100% raw nemala tri mesiace menštruáciu. Domnievala sa, že je tehotná, no gynekológ jej oznámil, že je v menopauze. Nemala nijaké príznaky, žiadne kilá navyše, nepoznala výkyvy nálad, nespavosť, nočné potenie alebo výpadky pamäte, netušila, čo sú to návaly. Pri prechode na surovú stravu si pochvaľovala, že jej prešli silné menštruačné kŕče, ktoré mala pri varenej a dlhé roky pri vegetariánskej strave.

Ďalšia vegánka Roe Gallo v knihe Perfektné telo takisto uvádza, že cez menopauzu prešla bez akýchkoľvek príznakov. Hoci to nemusí platiť pre každého, vlastne pre každú, väčšina žien - vegánok, ktoré konzumujú surovú stravu, má podobné skúsenosti. Ak sa dáte na surovú stravu po menopauze, môže sa stať, že sa vrátite o niekoľko rokov späť. Mnohým ženám sa znovu začne menštruácia, aspoň na krátku dobu. 

Ak siahnete po bylinkách a semienkach, účinok očakávajte po dvoch až troch týždňoch.

Ako fungujú fytoestrogény?

Ak chcete dostať menopauzu pod kontrolu, pomôcť vám môžu fytoestrogény. Sú to prírodné rastlinné látky, izoflavóny. Majú chemickú štruktúru, ktorá je podobná hormónu estrogén v ľudskom tele. Fytoestrogény sú súčasťou prirodzeného obranného systému rastlín. Ich primárnou funkciou je ochrana rastlín pred škodlivými hubami. Okrem toho, že v ľudskom tele sa viažu na estrogénové receptory, zároveň majú antioxidačný a protizápalový účinok. Aj keď sója je pravdepodobne ich najbohatším zdrojom, nachádzajú sa aj vo fazuli, v orechoch, semenách ľanu a konope, a v niektorých bylinách. Hladinu estrogénu zvyšujú aj potraviny s obsahom bóru – jablká, orechy, hrušky, hrozno, broskyne, mandle, med, hrach a šošovica. 

Ak siahnete po bylinkách a semienkach, účinok očakávajte po dvoch až troch týždňoch. Pozor! Liečivé rastliny majú aj vedľajšie účinky, ich účinok sa môže navzájom ovplyvňovať s inými bylinkami a liekmi, ktoré užívate.

Diskoréa huňatá

Dioskórea huňatá

Má antioxidačné schopnosti a znižuje riziko vzniku aterosklerózy a osteoporózy. Pozitívne ovplyvňuje pamäť a koncentráciu, tiež hormonálnu rovnováhu a syntézu progesterónu. 

Ďatelina lúčna

Ďatelina lúčna

Je jedným z najbohatších zdrojov rastlinných estrogénov s antidepresívnym účinkom. Zmierňuje návaly tepla, potenie a poruchy spánku. Ďatelina obsahuje vitamín E a silice s dezinfekčnými účinkami. Obsahuje triesloviny, ktoré vytvárajú na slizniciach ochranný film a bránia prenikaniu škodlivín.

Ľubovník bodkovaný

Ľubovník bodkovaný

Ak máte depresiu, úzkosti, strach alebo trpíte nespavosťou, siahnite po ľubovníku. Prírodné antidepresívum zároveň zlepšuje krvný obeh. Počas jeho užívania si odpustite opaľovanie na slnku aj solárium. Keďže zvyšuje citlivosť na slnko, hrozia vám pigmentové škvrny.

 

 Ploštičník strapcovitý

Ploštičník strapcovitý

Ovplyvňuje funkciu endokrinných žliaz, a tým pomáha navodiť hormonálnu rovnováhu v organizme. Znižuje hladinu luteinizačného hormónu, ktorý prispieva k návalom tepla, nočnému poteniu a pošvovej atrofii. Reguluje produkciu dopamínu v mozgu, čím pozitívne ovplyvňuje psychiku. Zlepšuje vstrebávanie vápnika v tele a spomaľuje osteoporózu. Pozor! Pri užívaní ploštičníka sa častejšie vyskytuje poškodenie pečene – hepatopatia.

Pupalka dvojročná

Pupalka dvojročná

Najlepší je olej zo semien. Obsahuje nenasýtené mastné kyseliny, najmä kyselinu gama-linolenovú, ktorú si váš organizmus nedokáže vytvoriť, a ktorá syntetizuje prostaglandíny. Bránia zadržiavaniu sodíka a vody v tele, pozitívne ovplyvňujú kardiovaskulárny, tráviaci, dýchací a imunitný systém. Pomôže vám pri nadúvaní a zápche, posilní vlay a nechty a zrýchli metabolizmus tukov.

Šalvia lekárska

Šalvia lekárska

Pomôže vám proti poteniu a návalom. Pomáha pri kvasinkových infekciách a zápaloch. Podporuje metabolizmus.

Vitex jahňací

Vitex jahňací

Tlmí produkciu prolaktínu, pomáha pri bolestiach prsníkov a zlepšuje náladu.

Konopné semienka

Konopné semienka

Obsahujú gama-linolenovú kyselinu, ktorá je dôležitá pri udržaní hormonálnej rovnováhy, chráni telo pred infarktom a zvýšenou telesnou hmotnosťou.

Ľanové semienka

Ľanové semienka

Sú nabité omega-3 mastnými kyselinami, vitamínmi a minerálnymi látkami, ale obsahujú tiež fytoestrogény a vlákninu. Pomáhajú pri návaloch, zlepšia vám trávenie aj pleť.

Tekvicové jadierka

Tekvicové jadierka

Sú zdrojom tryptofanu, aminokyseliny, ktorá má vplyv na hladinu serotonínu, čo priaznivo ovplyvňuje náladu.

Tip Vitariána

Opatrne pri bylinných kapsuliach – môžu byť vyrobené zo želatíny, ktorá je produktom bitúnkov zo zvieracích kopýt. Siahnite radšej po tinktúre a môžete si byť istá, že bude 100% raw. Nepríjemných symptómov menopauzy vás môže zbaviť aj infrasauna a hormonálna joga.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Jeanne Grunert: Natural Health and Beauty: Herbs for Menopause

www.rawpeople.com/index.php?option=com_content&view=article&id=758:natural-health-and-beauty-herbs-for-menopause&catid=93:health-beauty&Itemid=110

Tonya Zavasta: Raw Foods and Menopause

www.beautifulonraw.com/raw-food-blog/raw-food-lifestyle/raw-foods-and-menopause

Munro, I. C.: Soy Isoflavones: A Safety Review. Nutr. Rev. 61, 2003, 1-33

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 87