Hormóny útočia na oči

Poškodí antikoncepcia váš zrak?

Zhoršil sa vám v poslednom čase zrak a bez antikoncepčnej tabletky si neviete predstaviť život? Hormóny v nej vás nielenže môžu pripraviť o princa na bielom koni, ale aj o oči.

Hormóny útočia na oči

Na Slovensku v súčasnosti užíva hormonálnu antikoncepciu približne 146-tisíc dievčat a žien. Dôvod? Plánované rodičovstvo a zabránenie počatia, ale tiež úprava hormonálneho obrazu či nepravidelnej menštruácie. Užívateľky hormonálnej antikoncepcie sa však vystavujú rizikám. Tie, čo každý deň prehltnú tabletku alebo sú nositeľkami vnútromaternicových teliesok či náplastí, sa sťažujú na bolesti hlavy, pokles libida, priberanie, zvýšenú citlivosť prsníkov, ale aj depresie. Kombinované preparáty s obsahom estrogénu a gestagénu zvyšujú riziko trombózy a tým aj pľúcnej embólie. A najnovšie výskumy idú ešte ďalej...

Zabíja estrogén?

Glaukóm, zelený zákal, je diagnóza, ktorá sa spája s ľuďmi vyššieho veku. Doktor Shan Lin, americký oftalmológ u University of California v San Francisku, zistil na vzorke 3406 žien vo veku štyridsať rokov a viac, že dlhodobé užívanie hormonálnej antikoncepcie ovplyvňuje kvalitu zrazu. V spomínanej vzorke žien, ktoré antikoncepciu užívajú viac ako tri roky, sa výskyt glaukómu zvýšil z 2,5% na 5%. Aj keď závery výskumu nie sú priamym dôkazom súvislosti užívania hormonálnej antikoncepcie a zeleného zákalu, Doktor Shan Lin vyzval očných lekárov, aby tento problém začali hlbšie skúmať. Pokiaľ sa totiž glaukóm nelieči, môže končiť úplnou stratou zraku.

Lin sa domnieva, že tento jav má na svedomí zníženie estrogénu, pohlavného hormónu, ktorý ženský organizmus prirodzene chráni a ovplyvňuje aj odumieranie gangliových buniek (neurónov) v sietnici. U niektorých žien môže dokonca hormálna antikoncepcia zvýšiť zrážavosť krvi, čo vo vzácnych prípadoch spôsobuje aj očné problémy. Ak teda užívate hormóny a v rodinnej anamnéze máte zelený zákal, opatrnosť je namieste. Alebo úvaha o inom type antikoncepcie?

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Ian SAMPLE: Long-term contraceptive pill use doubles glaucoma risk, research finds, In: Guardian www.theguardian.com/science/2013/nov/18/contraceptive-pill-doubles-glaucoma-risk-research

Long-Term Oral Contraceptive Users are Twice as Likely to Have Serious Eye Disease

www.aao.org/newsroom/release/oral-contraceptives-increase-glaucoma-risk.cfm

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 95