Zdajú sa vám orieškové maslá drahé a nezdravé?

Vyrobte si vlastné!

Orieškové maslá môžu byť ohromne chutné a zdravé. Na trhu sa však nachádzajú verzie, ktoré sú tepelne upravované, umelo dosládzané alebo dosálané. Niektoré orieškové maslá dokonca obsahujú i pridané hydrogenované oleje, zdroje nezdravých transmastných tukov, ktoré z orieškových masiel robia nezdravé pokrmy. Ak si však maslá vyrobíte sami, získate plnú kontrolu nad ich chuťou i zložením.

Zdajú sa vám orieškové maslá drahé a nezdravé?

Nedržte sa iba arašidov

Väčšina z nás pozná tradičné arašidové maslo, ktoré k nám v posledných rokoch preniklo zo Spojených štátov. Práve toto maslo je však príkladom toho, ako možno vyrobiť zo zdravých orechov nezdravý presolený či presladený pokrm. Ak sa rozhodnete vyrobiť si takéto maslo doma, môžete ho jesť v „natural“ prevedení alebo ho dosladiť zdravým sladidlom či výživnou morskou alebo himalájskou soľou.

Pri výrobe orieškových masiel sa však rozhodne neorientuje iba na arašidy. Môžete si ich vyrobiť napríklad z mandlí, lieskovcov, kešu orechov, makadamiových orechov alebo chuťovo výrazné a jemne nahorklé maslo z vlašských orechov. Prečo sa oplatí vyrábať si širokú paletu orieškových masiel?

Pretože orieškové maslá obsahujú množstvo dôležitých živín vrátane bielkovín, zdravých tukov, vlákniny, vitamínov, minerálov a fytochemikálií. V kuchyni sú navyše skvele využiteľné. Môžete si ich pridať do krémových smoothie z rastlinných mliek, do ranných cereálií, do sendvičov, do raw guľôčok, proteínových tyčiniek, iných zdravých sladkostí  či do pomazánok a omáčok. Orechové maslo v chladničke vydrží dlhé týždne a často sa hodí tam, kde potrebujete oživiť chuť alebo zvýšiť nutričný obsah.

Orieškové maslá vám pomôžu rýchlo a ľahko vyrobiť zdravú desiatu.

Čo na výrobu orechového masla potrebujeme?

Obrovskou výhodou orieškových masiel je počet ingrediencií, ktoré na ich výrobu potrebujeme. Väčšinou sa totiž jedná o jednu jedinú, teda o druh orechov, po ktorých sme za účelom výroby masla siahli. Ak si časom chceme chuť obľúbeného orechového masla oživiť, môžeme miešať rôzne druhy orechov alebo pridávať koreniny, ako napríklad škoricu, kardamón alebo vanilku. Ak si chcete vyrobiť maslo na sladko, pridajte do neho štipku medu, agáve sirupu alebo kokosového cukru.

Okrem samotných ingrediencií potrebujeme na výrobu domáceho masla i vysokovýkonný mixér, ideálne už takmer celým storočím overený Vitamix. Bez neho by sme sa totiž k orechovému maslu dopracovali len ťažko. Vysokovýkonný mixér dokáže pri svojich silných otáčkach a špecificky zakrivených nožoch oriešky rozdrviť, mlieť a zahrievať súčasne, vďaka čomu dokáže z tuhých orechov vyrobiť husté, krémové a jemne tekuté maslo, ktoré v chladničke mierne stuhne.

Vo Vitamixe si môžete vyrobiť napríklad túto domácu orieškovú nutelu z troch ingrediencií, po ktorých sa oblizujú deti, rodičia i babičky a dedkovia:

  • 2 šálky lieskovcov
  • 2 PL medu alebo iného obľúbeného sladidla
  • 2 PL raw kakaa

Lieskové oriešky mixujeme vo Vitamixe postupne od prvého rýchlostného stupňa po posledný. Približne po 4 minútach by sme mali mať v nádobe hustú maslovú hmotu. Pridáme do nej med a kakao a mixujeme ešte ďalšiu minútu. Čokoládovú zmes prelejeme do fľašky a v chladničke môžeme skladovať aj niekoľko týždňov.

Lieskovcová nutela - zdravá alternatíva k nezdravej závislosti.

Alergie na oriešky? Vyriešiť ju môžu semená.

Ak sa orechovým maslám vyhýbate kvôli alergiám, skúste sa so svojim lekárom poradiť o konzumácií raw masiel zo semien. Na ich výrobu môžete využiť napríklad surové slnečnicové semienka alebo sezam, z ktorého si môžete pripraviť domácu sezamovú pastu tahini.

Neodolateľne voňavou a chutnou alternatívou je i maslo zo sušeného kokosu. S týmto maslom môžete navyše úžasne experimentovať. Vyrobiť si z neho môžete napríklad kokosovo-kakaové maslo, na ktoré vám postačí iba sušený kokos a raw kakao, a ktoré je absolútne dokonalou, jemne sladkou polevou na čerstvé ovocie či raw cheesecakey. Je to skvelý a chuťovo výrazný doplnok vitariánskych i tradičných palaciniek a svoje miesto má i v ovocných šalátoch ako lahodný maslový dresing.

Orieškové maslá sa výborne hodia i k pečivu.

Tip Vitariána

Orechy sú v prípade mnohých ľudí silným alergénom. Ak trpíte napríklad alergiou na arašidy, pred konzumáciou iných druhov orechov sa uistite, že táto alergia sa nevzťahuje i na ne. Je veľmi pravdepodobné, že medzi druhmi dostupných orechov a semien sa nájdu také, ktoré budete tolerovať. Nechajte si urobiť testy u svojho alergológa a neoberajte sa o tak úžasný zdroj živín a originálnych chutí, akými sú orechové maslá. 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.mindbodygreen.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 91