Mandle

Prevencia srdcovo-cievnych ochorení

Mandle sú ako revolver nabitý vitamínmi, minerálmi, bielkovinami a vlákninou. Existuje mnoho spôsobov, ako si ich zaradiť do jedálnička: surové, opražené, v podobe mandľových vločiek, múky, masla, mlieka, či dokonca ako súčasť mnohých raw pochúťok.

Mandle

Jeden z prvých zdomácnených stromov vôbec

Mandľovníky pochádzajú pôvodne z Indie, Severnej Afriky a stredného východu. Biológovia predpokladajú, že sú jedným z prvých stromov, ktoré si ľudstvo zdomestifikovalo. Spisy z Jordánska z obdobia 3 000 – 2 000 rokov pred n. l. totiž jasne hovoria, že ľudia mandľovníky cielene pestovali pri svojich obydliach už v tomto období. Minimálne desaťkrát sa o mandľovníkoch dočítame aj v Biblii. Cez Afriku sa mandľovník dostal až do Európy, kde sa pestuje dodnes. Hoci tieto stromy si automaticky spájame hlavne s horúcou klímou južného Španielska, dajú sa úspešne a nenáročne pestovať aj v južných oblastiach Slovenska.

Tučná potravina zdravá pre srdce?

Mandle majú hojnosť mononenasýtených tukov, aké nájdeme napríklad v olivovom oleji. Práve tento druh lipidov sa spája s nižším rizikom srdcových ochorení. Podľa piatich veľkých epidemiologických štúdií bolo dokázané, že orechy majú na srdce jednoznačne pozitívne účinky. Ak zameníme aspoň malé množstvo karbohydrátov, ktoré denne skonzumujeme, za rovnaké množstvo mandlí, znížime si riziko ochorení srdca až o tretinu. Riziko srdcovo-cievnych ochorení sa podľa tých istých štúdií znížilo až o 45 %, ak skúmaní jedinci orechmi nahradili aj nasýtené tuky v podobe mäsa a mliečnych produktov.

Pochutnávajte si na mandliach a prospeje svojmu srdcu.

Podľa štúdie publikovanej v časopise Journal of American Dietetic Association zvyšuje konzumácia mandlí hladiny vitamínu E v plazme a červených krvinkách a znižuje hladiny cholesterolu:

„Táto štúdia je dôležitá, pretože jasne ukazuje, ako dokážu mandle zásobovať krvný obeh množstvom vitamínu E, silným antioxidantom, ktorý chráni bunky pred každodenným poškodzovaním a predchádza upchávaniu tepien. Ak si denne naordinujete hrsť mandlí, postaráte sa o dostatok prijímaného vitamínu E a stabilizujete svoje zdravie.“ Ella Haddad, DrPH z Loma Linda University

Mandle sú spolu s ďalšími druhmi orechov a semien často spájané so zdravými tukmi. Ich konzumáciou sa ľuďom darí upraviť hladiny tukov v krvi, čo je mimoriadne dôležité hlavne pre srdcové zdravie. Štúdia publikovaná v časopise Circulation tvrdí, že ľudia, ktorí si počas dňa pochutnávajú na mandliach a majú pritom v tele nadmerné množstvo tuku, značne znížia svoju pravdepodobnosť rozvoja niektorého z vážnych srdcovo-cievnych ochorení. Je tomu tak pravdepodobne kvôli nízkemu obsahu tuku, množstvu vlákniny, bielkovín a mononasýtených mastných kyselín.

V ďalšej štúdii, ktorá sa takisto venovala vzťahu mandlí a kardiovaskulárnej sústavy, sa zistilo, že mandle zvyšujú hladiny antioxidantov v krvi, znižujú krvný tlak a zlepšujú prietok krvi. Potvrdzujú tak tvrdenia, že stredomorská strava bohatá na orechy má množstvo pozitívnych zdravotných účinkov.

„Pravidelná konzumácia orechov sa spája so zníženým rizikom priberania váhy. Výsledky mnohých štúdií potvrdzujú, že konzumácia orechov je skutočne prínosná pre ľudí, ktorých ohrozuje nadváha, a ktorí majú predpoklad rozvoja kardiovaskulárnych ochorení.“

Mandle navyše obsahujú magnézium, teda horčík, ktorý priamo súvisí s vápnikom. Keď je v tele dostatok magnézia, žily a tepny môžu byť uvoľnené a nie sú v neustálom napätí. Následkom toho sa zlepšuje prietok krvi a kyslík a živiny prúdia telom efektívnejšie. Nedostatok magnézia v tele sa často spája s infarktom no i s ďalšími poškodeniami srdca.

infografika-mandle

Mandle ďalej obsahujú draslík, dôležitý elektrolyt, ktorý sa podieľa na nervovom prenose a na kontrakcii všetkých svalov vrátane svalov srdca. Draslík je dôležitý pre udržanie normálneho krvného tlaku a správneho fungovania srdca. Ak vás trápi vysoký krvný tlak alebo ateroskleróza, zameňte bežné chrumky a sladkosti za hrsť mandlí. Nechcete sa svojich sladkostí zbaviť? Potom si dajte vanilkovo-kokosové mandle, alebo si pripravte napríklad tento chutný a zdravím nabitý recept:

Proteínové mandľové guľôčky:

Pridajte mandle, ľanové semienko, kokos, chia, škoricu, kakao a proteínový prášok do mixéra. Mixujte, až kým nie sú všetky ingrediencie jemne rozdrvené. Pridajte goji, kokosový olej a datle a mixujte ďalej. Občas mixér zastavte a zotrite masu zo stien nádoby. Ak sa vám bude zdať, že zmes sa málo lepí, pridajte trochu vody. Pre sladšiu príchuť a lepivejšiu konzistenciu môžete pridať i viac datlí. Zo zmesi potom formujte guľôčky a obaľujte ich v kakaovom prášku alebo v matcha čaji. Skladujte ich v chladničke a doprajte si ich napríklad po tréningu.

Mandľové mlieko je jemné a má lahodnú chuť.

Tip Vitariána

Mnoho ľudí sa bojí, že orechy nám pridávajú gramy či kilogramy na váhe. Ľudia preto zo strachu pred tukmi orechy nekonzumujú a oberajú sa o množstvo zdravotných prínosov. Nová štúdia o vplyve orechov na nadváhu však prináša dôkaz, že takéto obavy sú neopodstatnené. Dokonca sa zistilo, že orechy majú presne opačný účinok. Ľudia, ktorí konzumujú orechy aspoň dvakrát za týždeň, majú oveľa menšiu pravdepodobnosť, že priberú v porovnaní s tými, ktorí orechy nekonzumujú.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.medicalnewstoday.com

www.whfoods.com

rawfoodrecipes.com

www.health.clevelandclinic.org

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 5