Tehotná vegánka

Správna výživa. Chýba niečo?

Tehotné vegánky to nemajú jednoduché. Situácia so štúdiami je slabá, názory odborníkov na výživu a lekárov sa rozchádzajú. Každý, kto sa chce vyhnúť živočíšnym produktom, bude potrebovať podrobný plán.

Tehotná vegánka

Keď Carmen Hercegfi v roku 2014 otehotnela, bola vegánkou už šesť rokov. Vyzná sa vo formách výživy – napriek tomu sú tu ihneď pochybnosti: „Ako to bude fungovať konkrétne v tehotenstve, mi spočiatku nebolo jasné.“

Ako sa podarí optimálna dodávka živín? Ako zabrániť nedostatkom a rizikám? Hercegfi hľadá v Nemecku informácie a stravovacie odporúčania. Ale je to ťažké. Potom si objednala knihy z USA, pretože vegánska strava je tam viac akceptovaná. 

Tak posudzuje napr. americká A.N.D (Academy of Nutrition and Dietetics) - Akadémia pre výživu a dietetiku, združenie 67 000 dietetických asistentov a poradcov na výživu, ktorí považujú vegánsku stravu pre dospelých a deti v každom veku za bezpečnú - dokonca aj v tehotenstve a pri dojčení.

Je to odporúčanie, ktoré Christian Albring, prezident profesného združenia gynekológov, nezdieľa: „Vegánska strava počas tehotenstva je síce nie nemožná, ale veľmi ťažká.“ Gynekológ vidí niekoľko problémov, najmä prívod bielkovín. Nedostatok proteínov môže viesť k zaostalosti dieťaťa.

V závislosti na telesnej hmotnosti potrebuje tehotná 50 až 80 gramov bielkovín denne, od štvrtého mesiaca opäť okolo desať gramov viac. „To s potravinami  rastlinného pôvodu nie je celkom jednoduché“, hovorí expert, "najmä keď si uvedomíte, že napríklad 100 g ovsených vločiek obsahuje len desať až jedenásť gramov bielkovín a 100 g tofu obsahuje len osem gramov bielkovín." Pre porovnanie: bravčové mäso a Gouda dodajú približne 26 g bielkovín na 100 g, vajcia 13 gramov.

Akadémia pre výživu a dietetiku považuje vegánsku stravu pre dospelých a deti v každom veku za bezpečnú - dokonca aj v tehotenstve a pri dojčení.

Čo si myslí Edith Gätjen, diplomovaná ekotrofologičká a docentka na Akadémii dojčenskej a detskej výživy Nezávislého zdravotného poradenstva (UGB)? Hovorí, že prirodzene je ľahšie získať potrebné množstvo bielkovín s mliekom, mäsom a vajcami. To ale neznamená, že je to nemožné s plnohodnotnou vegánskou stravou. Vegánska strava má k dispozícii strukoviny, celozrnné obilniny, orechy a olejnaté semená, ktoré obsahujú mnoho kvalitných bielkovín. Tehotné ženy potrebujú len vedieť, čo a v akom množstve jesť. Gätjen vedie spoločne s Markusom Kellerom z Ústavu alternatívnej a udržateľnej výživy (Ifane) v Giessene semináre na tému „Vegánstvo v tehotenstve“. Gätjen tiež zdôrazňuje, že sa musí toho udiať ešte oveľa viac, aby boli rastúcej skupine tehotných vegániek poskytnuté znalosti, a to aj zo strany lekárov a pôrodných asistentiek."

Otázkou nie je či sa to dá, ale len ako to urobiť

Gätjen a Keller vykonávajú so svojimi prednáškami a seminármi priekopnícku prácu v Nemecku. Kellerove Stravovacie odporúčania pre vegánske tehotné ženy pri Vegetariánskom zväze Nemecko sú novinkou. Nemecká spoločnosť pre výživu považuje tak ako predtým čisto rastlinnú stravu v tehotenstve za nevhodnú. Tiež gynekológ Albring odporúča vegánkam na obdobie tehotenstva urobiť kompromis a dovoliť aspoň mliečne výrobky a vajcia. Takto totiž môže tehotná dostať veľmi kvalitné bielkoviny a vitamíny a významne uľahčiť situáciu pre nenarodené dieťa.

Avšak pre vegánky, ktoré z etických motívov nekonzumujú produkty živočíšneho pôvodu, je takýto kompromis málo atraktívny. „Pre mňa vôbec neexistuje otázka, či sa to dá, ale len ako to urobiť,“ hovorí Carmen Hercegfi.

Pre oficiálne výživové odporúčania doteraz existuje jeden centrálny problém: chýbajú reprezentatívne štúdie o vegánskych tehotných. Ako sa stravujú medzi bioobchodmi, diskontnými predajňami, kantínou a týždenným trhom? Ktoré medzery v živinách sú pozoruhodné?

Mnoho predsudkov, málo skúseností

My nie sme ešte schopní robiť žiadne vyhlásenia o tom, či gravidné vegánky sú si vedomé zvýšeného rizika nedostatku živín a reagujú na to s dobre bilancovanou stravou,“ kritizuje Albring. Radí vegánkam sa preto poradiť v každom prípade s ošetrujúcim gynekológom o zvolenej forme stravy. Mnohé prejavy nedostatku sa dajú bohužiaľ odčítať len veľmi neskoro z výsledkov krvných testov, potom sa už mohli prejaviť na dieťati.

Carmen Hercegfi priznáva, že sa bojí mnohých predsudkov voči vegánstvu, zvlášť keď je žena tehotná. Pritom v podstate nie je žiaden problém stravovať sa čisto rastlinne vyvážene a mnohostranne. Strukoviny, obilniny, orechy nám dodajú bielkoviny, vysoko kvalitné rastlinné oleje ako ľanový a orechový olej omega-3 mastné kyseliny, ovocie a zelenina poskytujú vitamíny a minerály. V tabletkách alebo v kvapkách by sa mali prijímať vitamín D, kyselina listová a jód.

Toto odporúčanie platí presne tak aj pre tehotné jediace mäso,“ hovorí Gätjen. Jediný rozdiel: vegánky musia denne s potravinovým doplnkom prijať vitamín B12, ktorý sa prirodzene vyskytuje v mäse, rybách alebo vnútornostiach. Nedostatok tohto vitamínu môže viesť k vážnym vývojovým poruchám plodu a komplikáciám v tehotenstve.

Hercegfi navrhla počas svojho tehotenstva podrobný plán, ako treba kombinovať rastlinné potraviny. To si vyžadovalo len na začiatku trochu úsilia. Okrem toho si kvôli bezpečnosti dala v piatom mesiaci zmerať všetky krvné hodnoty. Chcela vedieť všetko – od vápnika cez vitamín B až po železo. Výsledky boli upokojujúce, u nej bolo všetko v poriadku. Aj pôrod prebehol hladko, malý syn prišiel na svet zdravý ako repa. Teraz má deväť mesiacov a je kŕmený vegánsky. Hercegfi chce teraz svoje skúsenosti odovzdať ďalej a píše knihu o vegánstve v tehotenstve.

Na svete už veľa vegánok porodilo zdravé deti, ktoré tiež pokračujú vo vegánskom stravovaní.

Záver

Je ťažké nájsť dobré informácie o vegánskom stravovaní počas tehotenstva – chýbajú oficiálne odporúčania. Kto sa napriek tomu rozhodne pre túto formu stravy, musí si navrhnúť presný plán na postačujúce zásobenie výživnými látkami a dodať telu určité vitamíny.

Tip Vitariána

Na svete existuje už mnoho nádherných detí (aj vyrastených), ktoré sú nielen vegánmi, ale dokonca raw vegánmi od narodenia. Pôsobia veľmi zdravo a inteligentne, vyhľadajte si ich napríklad na youtube.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Der Spiegel

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 611