Náhradné sladidlá

Neverte nadpisom: umelé sladidlá nemusia byť lepšie ako cukor!

Článok v New York Times prehlásil, že na základe vedeckých dôkazov je bezpečnejšie konzumovať umelé sladidlá ako cukor. Ale odborníci tvrdia, že je bola povedaná len časť príbehu.

Náhradné sladidlá

Počúvate to dokola: cukor je pre nás zlý. Ale potom ste počuli aj to, že ani umelé sladidlá pre nás nie sú dobré.

Takže čo si máme myslieť?

Nekompletné informácie

Na túto otázku odpovedal pediater v The New York Times. Profesor pediatrie na Indiana University Dr. Aaron E. Carroll predkladá presvedčivé dôkazy o tom, prečo keď dovolí deťom piť sladkú sódu, dá im bublinkovú bez cukru namiesto tradičných verzií vyrobených s cukrom. Jeho zdôvodnenie: umelý cukor je pre vás lepší ako obyčajný.

„Dostupné dôkazy poukazujú na fakt, že existuje korelácia medzi konzumáciou cukru a zdravotnými problémami, no medzi umelými sladidlami nie je zistená žiadna,“ Carroll odvážne uvádza v článku.  

Spomedzi iných výskumov Carroll cituje prehľad článku z roku 2004 publikovanom v The Annals of Oncology, ktorý poukazuje na to, že z viac ako 50 štúdií na potkanoch, ktoré boli publikované o vedľajších účinkoch sacharínu – kontroverznej náhrady cukru nachádzajúcej sa v množstve sladkých diétnych sód – sa 20 z nich nepozeralo na potomstvo potkanov. „Len v jednej z týchto štúdií veľké množstvo sacharínu spôsobilo rakovinu a bolo to u druhu potkanov, ktorý je často infikovaný parazitmi močového mechúra, ktoré spôsobujú, že je citlivejší na rakovinu močového mechúra vyvolanú sacharínom,“ píše. Avšak štúdie, ktoré sledovali vplyv sacharínu na potkany a ich potomstvo zistili, že rakovina močového mechúra bola oveľa bežnejšia v druhej generácií potkanov. 

Sú lepšie sýtené nápoje s umelými sladidlami alebo s cukrom?

Carroll uvádza, že niektoré krysy sú len náchylnejšie na rakovinu močového mechúra a toto prepojenie sa nikdy nezistilo u ľudí. A preto tvrdí, že s on nemá problém dať svojim deťom 4 alebo 5 sladkých sýtených nápojov bez cukru za týždeň.

Carroll síce silno argumentuje, ale iní experti tvrdia, že vynechal niektoré dôležité fakty.

Ako to je s umelými sladidlami?

„Som tým unesený,“ tvrdí kalifornský profesor pediatrie Dr. Robert Lustig a prezident Institute for Responsible Nutrition. „Toto nie je v poriadku.“

Susan E. Swithers, profesorka psychologických vied na Purdue University, ktorá študovala vplyv umelých sladidiel na telo tiež s Carroll nesúhlasí. Tvrdí, že výskum spája umelé sladidlá so zvýšeným rizikom rozvoja cukrovky 2. typu, kardiovaskulárnymi ochoreniami, vysokým krvným tlakom a mŕtvicou.

„Tvrdím, že umelé sladidlá nie sú neškodné, ale môžu prispievať k tvorbe výsledkov, ktorým by sa ľudia chceli vyhnúť,“ tvrdí Swithers.

Kým Lustig hovorí, že výskum nehovorí definitívne, že umelé sladidlá sú pre nás zlé, tvrdí, že existujú presvedčivé dôkazy o tom, že pre nás nie sú dobré.

Tvrdí, že o zdravotných rizikách z príjmu umelých sladidiel  pre ľudí neexistuje veľa informácií. „FDA sa na to nepýta a NIH by za to nezaplatilo,“ hovorí Lustig. „Proste nemáme informácie... takže ako si je Dr. Carroll istý, že má pravdu?“

Krátkodobé údaje ale nemusia rozhodovať v prospech umelých sladidiel. Falošné náhrady môžu zasahovať do toho, ako naše telo reaguje na sladkú chuť, hovorí Swithers. Naše telá očakávajú po zjedení sladkého príchod cukru a energie a v očakávaní cukru uvoľnia hormóny.

Ale umelé sladidlá narúšajú pravidlá: ústa dostanú sladkú chuť, ale telo nedostane cukor, ktorý očakáva – napriek tomu telo stále produkuje inzulín, aby ho absorbovalo. Keď inzulín nenájde cukor, tak v podstate vyšle mozgu signál, že si hladný. A ako výsledok Lustig tvrdí, že môžete skončiť prejedaním sa týchto potravín.

Nedávny výskum zverejnený v časopise Diabetes Care vedený na obéznych ľuďoch zistil, že keď dostávajú umelé sladidlo sukralóza (nachádzajúce sa v sladidle Splenda) na pitie pred skúšobným testom glukózy, ich hladina cukru v krvi dosiahla vyšší vrchol ako keď pred testom vypili len vodu. Ich hladina inzulínu tiež narástla o 20 percent, z čoho výskumníci mohli vyvodiť, že to vedie k priberaniu a cukrovke 2. typu, ak takáto odozva nastáva opakovane.

Náhradné umelé sladidlá nie sú zdravé. Oklamú vás v tom, že ste zjedli niečo sladké, ale potrebnú energiu nedostanete a tak budete jesť ďalej.

Preukázalo sa, že umelé sladidlá tiež menia baktérie v našich črevách. Štúdia na potkanoch publikovaná minulý rok v časopise Nature odhalila, že sladidlo aspartám podporovalo u potkanov intoleranciu na glukózu bez ohľadu na to, čo jedia. (Intolerancia na glukózu sa spája s cukrovkou 2. typu.)

Zatiaľ čo Lustig poznamenáva, že nemáme od ľudí podobné informácie, tvrdí, že by vznikol „veľký problém“, ak by sa rovnaký výsledok potvrdil u ľudí: „Ak pobabrete svoj črevný mikrobióm, ochoriete“.

No najhoršie je to v tom prípade, ak to robíte často.

Avšak Dr. David Katz poukazuje na to, že chuťové bunky sú adaptabilné, a že sa naučia milovať to, čo im dodávate – vrátane celistvých výživných jedál. Ak máte toto na pamäti, potom naozaj neexistuje dôvod dať si sladkú sódu (nezdravé jedlo, alebo naopak).

Takže sú pre vás dobré umelé sladidlá? Určite nie. A cukor? Tiež nie.

Chuťové bunky sú adaptabilné a naučia sa milovať to, čo im dodávate – vrátane výživných jedál. Takže naozaj neexistuje dôvod dať si sladkú sódu, či nezdravé jedlo.

Tip Vitariána

Na surovej strave môžete jesť čerstvé ovocie bez obmedzenia. Absolútne. A najlepšie chutí to sezónne, vypestované organicky. Ak si ho doprajete, potom skutočne nebudete cítiť žiadnu chuť na cukor a umelé sladidlá. Zrelý melón, banány, nektarinky, broskyne alebo akékoľvek ovocné smoothie, to je presne to, čo si máme dať, ak máme chuť na sladké. Je to pre nás prirodzené a veľmi zdravé. Je to ideálne jedlo namiesto raňajok alebo obeda. Dodá nám to energiu bez toho, že by nám ju aj vzalo na proces trávenia. Ale či sa z ovocia nepriberá? NIE!

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.yahoo.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 399