Klíčky - čerstvá zelenina po celý rok

Pridajte klíčky do vašej stravy!

Klíčky sú jedným z najvýživnejších jedál, ktoré môžete pridať do svojho jedálnička. Sú čerstvou „superpotravinou“, ktorej sa však stáva, že ju ľudia často prehliadnu, alebo prestanú na nejaké obdobie používať. Majú vysokú nutričnú hodnotu a môžete si ich jednoducho dopestovať sami, aj v zime, alebo ak nemáte vlastnú záhradu.

Klíčky - čerstvá zelenina po celý rok

Klíčky môžu obsahovať až 39-násobnú výživovú hodnotu organickej zeleniny a dokonca pomáhajú telu získať viac živín (vitamínov, minerálov, aminokyselín a esenciálnych tukov) z jedla, s ktorým sú konzumované. Počas nakličovania sa minerály ako vápnik a horčík viažu na bielkoviny, čím ich robia dostupnejšími pre telo.

Navyše aj kvalita proteínu a obsah vlákniny vo fazuli, orechoch, semienkach a obilí sa nakličovaním zlepšuje. Výrazne sa zvyšuje obsah vitamínov a esenciálnych mastných kyselín. Klíčky zo slnečnice, brokolice a hrachu patria na vrchol rebríčka všetkých semienok na nakličovanie a zvyčajne sú 30 krát výživnejšie ako organická zelenina. Vo všeobecnosti má nakličovanie rôznych semienok ako fazule, orechov, semienok a zŕn tieto prospešné účinky:

  • podporujú regeneráciu buniek
  • obsahujú množstvo antioxidantov, minerálov, vitamínov and enzýmov, ktoré zabezpečujú ochranu pred voľnými radikálmi
  • majú alkalizujúce účinky na telo, čím zabraňujú chorobámvrátane rakoviny (veľa nádorov je kyslých)
  • sú veľmi bohaté na kyslík, čo môže zabrániť abnormálnemu bujneniu buniek, vírusov a baktérií, ktoré neprežijú v prostredí bohatom na kyslík.

Nakličovanie obilnín zvyšuje obsah minerálov a vitamínov v nich.

Enzýmy

Formy života na zemi sú neustále ponorené v dvoch najagresívnejších látkach vo vesmíre – v kyslíku a H2O. Pri pohľade na mikroskopickej úrovni to môže vyzerať, že „sa rozpúšťame ako tabletka o vode“. Ukazuje sa, že to, čo nám pomáha udržiavať nás na žive, sú práve enzýmy zo surovej stravy, ktoré kompenzujú škody a pomáhajú zvrátiť proces starnutia. Tiež veľa chorôb a porúch, napríklad autizmus, sa spája s nedostatkom alebo zníženou aktivitou enzýmov. I keď sa nikto starnutiu úplne nevyhne, môžeme tento proces spomaliť konzumáciou živých potravín bohatých na enzýmy. Čerstvé surové potraviny a zvlášť klíčky sa zaraďujú medzi potraviny s najvyšším obsahom enzýmov.

Klíčky môžu obsahovať až 100 krát viac enzýmov ako surové ovocie a zelenina, čím umožňujú telu získať viac vitamínov, minerálov, aminokyselín a esenciálnych tukov zo stravy, ktorú jete. Ale tie najzdravšie a najčerstvejšie klíčky si najlepšie dopestujete sami doma.

Pestovanie klíčkov doma

Klíčky sa dajú v podstate vypestovať v akejkoľvek nádobe, kedy sa najskôr na určitú dobu namočia do vody a potom sa voda zleje a klíčky sa niekoľkokrát denne preplachujú, aby nevznikla pleseň. Existujú aj špeciálne nakličovacie misky a sady, ktoré vám môžu uľahčiť nakličovanie a ušetriť priestor. Medzi kvalitné patria napríklad Freshlife a EasySprout.

Infografika - Namáčanie a nakličovanie

Dr. Mercola preferuje nakličovanie na táckach s pôdou, tvrdí, že je jednoduché a možno aj výživnejšie a výnosnejšie, pričom sa vyhnete častému preplachovaniu kvôli plesniam.

Najobľúbenejšie klíčky

K najobľúbenejším klíčkom patrí hrášok a slnečnica. Poskytujú jedny z najkvalitnejších proteínov, aké môžete jesť. Naklíčené slnečnicové semienka obsahujú aj množstvo železa a chlorofylu, ktorý pomáha detoxikácii krvi a pečene. Zo semienok patria slnečnicové medzi najlepšie, čo sa týka obsahu živín a ich nakličovanie zvýši obsah živín v nich o 300 až 1200 percent! Podobne je to s hrachom, naklíčený hrach zlepší vstrebateľnosť zinku a horčíka.

Ako píše Dr. Mercola, „teraz som ich (hrachové klíčky) niekoľko mesiacov nakličoval a radikálne zlepšili nutričné využitie môjho hlavného jedla, čo je kompletný šalát na obed. Sú perfektným doplnkom k fermentovanej zelenine“. Jeho súčasný šalát na obed obsahuje okrem iných potravín približne štvrť kila slnečnicových klíčkov a 100 gramov fermentovanej zeleniny.

Medzi najobľúbenejšie klíčky patria slnečnicové, brokolicové a hrachové klíčky.

Nakličovanie obilnín

Pohánka

Naklíčená alebo namočená pohánka je veľmi chutná, jemná a dodáva veľa energie. Vedci sa domnievajú, že extrakt z naklíčenej pohánky znižuje krvný tlak a môže chrániť arteriálne bunky pred oxidačným stresom. Iné štúdie prišli na to, že naklíčená pohánka chráni pred stukovanou pečeňou a jej zlyhaním. V naklíčenej pohánke sa hodnoty rutínu zvyšujú desaťnásobne a stúpa aj hladina kvercitínu, pričom oba majú protizápalové účinky.

Ryža natural

Výskumy zistili, že naklíčená hnedá ryža na rozdiel od obyčajnej bielej pomáha ľuďom proti cukrovke a pomáha regulovať hladinu cukru v krvi. Kórejská štúdia zistila, že naklíčená ryža pomáha znižovať riziko kardiovaskulárnych ochorení. Naklíčená ryža je vhodná aj pre dojčiace matky, ktorým znižuje únavu, pocity depresie, hnevu a zlepšuje imunitný systém.
Vedci zistili, že nakličovanie ryže zvyšuje jej obsah kyseliny listovej 1,7-3,8 násobne v závislosti od teploty, pričom varením ryže sa kyselina listová výrazne stráca. Keď sa však varí z naklíčenej ryže, kyselina listová klesá len veľmi málo. Naklíčená hnedá ryža obsahuje aj omnoho menej alergénov ako nenaklíčená.

Pšenica

Nemeckí vedci nakličovali pšeničné zrná 1 týždeň. Nakličovanie znížilo obsah lepku a zvýšilo obsah kyseliny listovej.Čím dlhšie sa pšenica nakličovala, tým obsahovala viac vlákniny, rozpustná vláknina sa strojnásobila a nerozpustná sa znížila o 50 percent.
Vyšší obsah antioxidantov a lepšie vlastnosti má pšenica, ktorá je namočená 24 hodín v porovnaní so pšenicou namočenou 48 hodín a klíčiaca 7 dní.

Cirok

Cirok nie je práve najlepšie nutrične vyváženou potravinou, ale vedci prišli na to, že klíčenie je najlepší spôsob ako zlepšiť jeho výživové hodnoty a vlastnosti v porovnaní s fermentáciou alebo klíčením a následnou fermentáciou.

Pšeno

Nakličovanie pšena zvyšuje obsahlyzínu (hlavnej aminokyseliny, ktorá chýba väčšine obilnín) a proteínu. Zvyšuje tryptofán, albumín a glogulín a znižuje obsah ťažšie stráviteľných prolamínov.

Jačmeň

Naklíčený jačmeň má nižší obsah sušiny, kalórií a triglyceridov a zvýšený obsah vlákniny a diglyceridov. Naklíčený jačmeň je ľahšie stráviteľný a nutrične hodnotnejší.

Klíčenie je najlepší spôsob ako zlepšiť jeho výživové hodnoty a vlastnosti obilnín.

Klíčenie obilnín do určitej ohraničenej doby zvyšuje aktivitu enzýmov, zlepšuje obsah určitých esenciálnych aminokyselín, celkového cukru, vitamínov skupiny B a znižuje obsah sušiny, škrobov a antinutričných látok. Zlepšuje sa stráviteľnosť bielkovín a škrobov vďaka ich čiastočnej hydrolýze v priebehu klíčenia.

Tip Vitariána

Jogurt z naklíčenej pohánky

½ šálky naklíčenej pohánky, prípadne namočenej aspoň na 4 hodiny
1-2 jablká
Surové kakao alebo škorica
Ďatle alebo hrozienka, ak potrebujete dosladiť
Pohánku namočíme minimálne na 4 hodiny. Jogurt sa dá robiť aj z takej, alebo môžeme vodu zliať a nechať 1 deň klíčiť. Pridáme jablká približne v takom množstve, koľko máme pohánky, dochutíme buď surovým kakaom alebo podľa vlastnej chuti škoricou, vanilkou... Doplníme trochu vody a poriadne rozmixujeme. 

Ako druhý tip pre vás máme tip na odšťavovač. Bežné odšťavovače totiž majú problém s odšťavovaním trávy, ako napríklad s väčšími obilnými klíčkami, no vieme o jednom, ktorý s tým problém nemá. Je to odšťavovač Green Star, ktorý je špeciálne prispôsobený na odšťavovanie tráv, listovej zeleniny a byliniek.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 70