Využite cenovo atraktívne sady prístrojov a inovatívnych produktov.

Amerika polotučná

Menej tuku a cukru na jedálnom lístku

06. 12. 2015 Ochorenia Stravovanie Potraviny  Jozef Maťko
Amerika polotučná

Mohlo by sa stať, že „tučný Ami“ sa čoskoro stane zastaraným stereotypom. Naprieč všetkými vekovými skupinami a spoločenskými vrstvami sa znížil priemerný kalorický príjem Američanov od roku 2003, u detí až o deväť percent (New York Times). Toto má už dôsledky: podiel obéznych na celkovej populácii stagnuje, u mladších dokonca klesá.

Trend smerom k zdravej výžive prichádza k širokým vrstvám obyvateľstva Spojených štátov – na zlosť firiem McDonald’s, Kellogg’s a všetkých koncernov, ktoré obéznu Ameriku doteraz vykrmovali.

Tri príklady trendu preč od tuku a cukru

1. Rýchle občerstvenie

Najneskôr od tej doby, čo visia biologické mäsové burgery Mc Donaldu na mnohých nemeckých reklamných stĺpoch, mnohí spozorujú, ako sa najväčší svetový fast-food reťazec snaží o zmenu imidžu. To neprichádza bezdôvodne: USA pravdepodobne dosiahli „špičkový burger“, rast poškodených fast-food reťazcov by sa mohol obnoviť. Aspoň s týmto scenárom sa pohráva webová stránka Bloomberg. V roku 2014 poklesol u McDonalda odbyt prvýkrát za mnoho rokov, práve 19- až 21-roční jedia tam stále zriedkavejšie.

V roku 2014 poklesol u McDonalda odbyt prvýkrát za mnoho rokov.

Na vzostupe sú však naproti tomu reštaurácie, ktoré plne vsadzujú na trend zdravia a štíhlosti. Napr. polievkový a šalátový bar SweetGreen alebo belgické pekárne Le Pain Quotidien (Der Spiegel).

2. Sladké cornflakes

Mrazené vločky, kolieskové vločky s ovocnou vôňou a medové kúsky – dlho stelesňovali značky Kellogg’s raňajky všetkých Američanov, ako na druhej strane nanajvýš palacinky a slanina. Veľa veľa cukru - to bol väčšinou vzorec úspechu výrobcu obilných vločiek. Ale koncernu Kellogg’s sa vedie mizerne: už okolo troch rokov klesá odbyt nepretržite v každom štvrťroku, v letnom štvrťroku 2015 o ďalších 1,5 percent.

Nutričná expertka Abigail Carroll vysvetľovala v titulnej historke týždenníka BusinessWeek, prečo Kellogg’s upadá. Američania si schmatnú dnes skôr jogurt, sendvič alebo banán v Starbucks, než by jedli lyžičkou doma čokoládovú ryžu - pre nedostatok času, ale aj kvôli zdraviu: „Pre týchto konzumentov raňajok sa môžu zdať Tony tiger a Tukan Sam menej ako prívetivé stelesnenie detstva a viac ako zlomyseľní, pokútni obchodníci s cukrom.“

Sladké cornflakes dlho stelesňovali typické raňajky Američanov, no dnes sa ľudia začínajú prikláňať k zdravšej alebo hotovej variante.

3. Nealkoholické nápoje

Žiadny trend neznižuje priemerný príjem kalórií tak silne, ako ten od plechovky koly k fľaši vody. Podľa „New York Times“ pili Američania v roku 1985 na jedného obyvateľa asi osemkrát toľko nealkoholických nápojov ako vody - 30 rokov neskôr pijú oboje v takmer rovnakom množstve. Podľa Nutričného výskumného centra na Univerzite Severná Karolína prijali Američania v roku 2012 v priemere len nižšou spotrebou nealkoholických nápojov o 79 kcal na deň menej ako ešte pred ôsmimi rokmi (New York Times).

To pociťuje aj najväčšia značka zo všetkých nealkoholických nápojov: Coca Cola. „Zdravie a wellness“ je hlavný trvalý trend, a každá značka musí súťažiť v tomto prostredí," pripúšťa dokonca aj severoamerický šéf J. Alexander M. Douglas junior. Američania sa odvracajú od sladených nápojov. Pre zdravotných odborníkov, píše „New York Times“, sú nealkoholické (sladené) nápoje „nový tabak“.

V USA – zasľúbenej krajine nefajčiarov - to snáď ani nemôže byť horší rozsudok.

Aj Amerika sa už začína zdravšie stravovať a obezita sa pomaly znižuje.

Záver

Treba sa tešiť, že už aj Američania prijali nový trend vo výžive a nápojoch – preč od sladkých raňajok a sladených nápojov. Aj na Slovensku pozorujeme mládež s fľašou minerálky v rukách, predtým sa tiež zvykla pýšiť koka-kolou alebo pepsi-kolou.

Tip Vitariána 

Ako náhrada rýchleho občerstvenia vám užitočne môže poslúžiť živé ovocie a zelenina, ktoré vám dodajú sviežu energiu na splnenie dôležitých úloh.

Súvisiace články

Výrobcovia

© 2013 - 2024 Vitarian spol. s r. o.
Powered by MIBRON  |  Created by Faustagency