Dokáže CBD olej zmierniť príznaky menopauzy?

Menopauza a CBD

Obdobie zmien so sebou často prináša aj nepríjemnosti. Výnimkou nie je ani menopauza, ktorá sa prejavuje rôznymi fyziologickými zmenami v tele ženy. Okrem toho, že je takmer nemožné s nimi bojovať, pretože sú spôsobené hormonálnymi zmenami, spôsobujú aj diskomfort. Prejavujú sa návalmi horúčav, poruchami spánku alebo zlou náladou. Má CBD potenciál zharmonizovať telo a zmierňovať tak prejavy menopauzy?

Dokáže CBD olej zmierniť príznaky menopauzy?

Mnoho žien, ktoré prechádza obdobím menopauzy, odporúča CBD pre výhody, ktoré poskytuje pri zmierňovaní menopauzálnych symptómov, ktoré prežívajú. V praxi sa už veľa dám presvedčilo o pozitívnom dopade CBD na ich telo.

Vedecké poznatky o klimaktériu nie sú úplné a stále prebiehajú, to lekárom sťažuje predpisovanie liekov. To je jeden z dôvodov, prečo sa čoraz viac žien obracia na prírodný produkt, ktorý zmierňuje ich príznaky v období, keď sa ich telá prispôsobujú hormonálnym zmenám. Mnoho dám si neuvedomuje, že vstupuje do fázy perimenopauzy (obdobie pred menopauzou), ktoré prichádza okolo 40. roku života. No pokojne môže prísť aj skôr a môže sa týkať aj žien 35+. I keď vek neurčuje v akom stave je hormonálne nastavenie ženy, perimenopauza môže trvať aj 12 rokov, než sa telo preladí do obdobia menopauzy. Ak by si však ženy začali včas toto obdobie uvedomovať a proaktívne sa začali pripravovať na nástup menopauzy, zmiernili by sa negatívne príznaky prechodu, čo by podporilo ich celkovú pohodu. V Amerike je jedným z hlavných dôvodov, prečo sa ženy rozhodnú užívať CBD, práve menopauza. Ďalšími sú menštruácia a sex. 

CBD môže mať vplyv na zmiernenie príznakov menopauzy. Zvlášť zaujímavý je spôsob jeho interakcie s kanabionidnými receptormi. 
Endokanabionidný systém v tele hrá dôležitú úlohu v období klimaktéria a práve CBD priaznivo ovplyvňuje jeho fungovanie. Vedci sa domnievajú, že tento systém hrá zásadnú úlohu pri mnohých telesných funkciách a ďalších aspektoch zdravia vrátane: 

•    regulácie nálady
•    imunity
•    bolesti
•    spánku
•    bolesti kĺbov a svalov
•    straty pamäti
•    regulácie teploty

Jedna z teórii tvrdí, že zle fungujúci endokanabinoidný systém môže viesť k zdravotným problémom. Z čoho vyplýva, že CBD olej dokáže zmierniť niektoré príznaky spojené s menopauzou. 
 

 

Estrogén
Ženský hormón estrogén hrá v ženskom tele už od puberty dôležitú úlohu. Hladina estrogénu v organizme začína kolísať už v období perimenopauzy. Strata estrogénu vedie k nerovnováhe ostatných hormónov, čo vedie k domino efektu, ktorý spôsobuje nerovnováhu celého tela. 

Telo ovládané týmito hormónmi mení neurochémiu v mozgu a telo zvyšuje produkciu zápalových molekúl, ktoré môžu spúšťať celý rad problémov. 

Ktoré príznaky menopauzy dokáže CBD riešiť?
Napriek tomu, že neexistujú dôkazy naznačujúce, že by CBD olej ovplyvňoval všetky príznaky menopauzy, viaceré štúdie testovali účinky CBD na špecifické príznaky, ktoré sa objavujú aj v menopauze. Napríklad v štúdii, ktorá bola publikovaná v roku 2020 v časopise Frontiers in Pharmacology, vedci dospeli k záveru, ktorý potvrdil účinnosť CBD pri znížení chronickej bolesti, zlepšenia spánku a zníženia zápalu v tele. A keďže zatiaľ nie sú zverejnené štúdie, ktoré sa zameriavali na vzorku žien nachádzajúcich sa práve v období menopauzy, vedci sa zhodujú, že CBD má potenciál zmierniť prejavy klimaktéria. 

Mohol by byť užitočný pre nasledujúce:

Návaly tepla a nočné potenie
Vplyv CBD na serotonínový systém tela môžu byť jedným z dôvodov, prečo ženy, ktoré užívajú CBD, pripisujú úľavu od návalov tepla, práve CBD oleju. A pretože návaly tepla majú neurochemický základ, upokojenie nervového systému môže mať priaznivý vplyv aj na celkovú relaxáciu tela, čím sa znižujú návaly horúčav. 
 

Zmeny nálad

V období menopauzy je zvýšené riziko depresie a úzkosti. Príčinou môžu byť hormonálne zmeny alebo iné príznaky, ktoré so sebou klimaktérium prináša. Štúdia, ktorá prebehla na zvieratách, uverejnená v časopise CNS & Neurological Disorders v roku 2014, preukázala, že CBD má potenciál znižovať depresiu a úzkosť.

Poruchy spánku

Mnoho žien v období menopauzy hlási narušenie kvality ich spánku. Tento problém môže mať významný vplyv na každodenný život. Podľa vyššie uvedenej štúdie z roku 2020, hrajú endokanabinoidy dôležitú úlohu v režime, ktorý navodzuje stav spánku a bdenia. CBD má priaznivý vplyv na celkové upokojenie tela a mozgu, včasné navodenie režimu spánku, následne kvality spánku a po prebudení podporuje aktivitu potrebnú pre kvalitný život.

Priberanie na váhe a cukrovka
Populačné štúdie zistili, že ľudia, ktorí užívajú CBD, majú nižšiu hladinu inzulínu a menší obvod pása. Kanabidiol by mohol prispieť ,,nakopnutím“ génov pre zdravý metabolizmus. Tieto údaje podporila aj štúdia publikovaná v časopise The American Journal of Medicine v roku 2013.


Bolesti kĺbov a svalov
Je dôležité, aby bol zápal v tele počas menopauzy zmierňovaný. Kanabidiol preukázal protizápalové vlastnosti. Tieto poznatky priniesla štúdia, ktorá bola uverejnená v Americkom zborníku Medzinárodnej akadémie vied z roku 2000. CBD uviedla ako antiartritickú látku, ktorá chráni kĺby pred zápalovým poškodením.
 

 

Osteoporóza 
Rovnaké protizápalové vlastnosti, vďaka ktorým je CBD olej obľúbeným liekom na artritické príznaky, môžu byť využívané aj ako benefit pre zdravie kostí. 
U žien v menopauze dochádza k strácaniu kostnej hmoty. Podľa výskumu, ktorý viedol Úrad pre zdravie žien v Amerike, osteoporóza postihuje 1 zo 4 žien vo veku 65+.
Nízka hustota kostí môže zvýšiť riziko zlomenín, preto je jej prevencia a liečba nevyhnutná. 
Štúdia, z roku 2008, ktorá bola uverejnená v časopise Molecular Pharmacology, zistila, že CBD interaguje s endokanabinoidným receptorom, ktorý môže hrať úlohu pri strate hustoty kostí. CBD je preto schopné znížiť rýchlosť straty kostnej denzity (hustoty), ku ktorej môže počas menopauzy dôjsť. 
 

Tip Vitariána

Určité prejavy menopauzy sa dajú do istej miery ovplyvniť aj dobrou životosprávou a výberom správnych potravín. Dôležité je v tomto období prijímať množstvo fytoestrogénov, ktoré sú podobné ženskému hormónu estrogénu. Prirodzeným zdrojom fytoestrogénu sú strukoviny, sója, ľanové semienka, tempeh, ryby a rybí olej. 
Hladiny serotonínu, dôležitého pre dobrú náladu, zasa dokáže zvýšiť kakao, zelený čaj, fermentované (kvasené) potraviny a kurkuma. 
Dostatočný príjem vápnika, ako prevencia vzniku osteoporózy, zabezpečí tmavá listová zelenina, sardinky, losos, sezam, mandle a chia semienka. Pre správne vstrebávanie vápnika je dôležitý vitamín D, ktorý sa dá získať z rybieho tuku, masla, alebo minimálne polhodinovým pobytom na slnku v čase poludnia.  
 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 16