Máte dosť magnézia?

Zabezpečí vám ho jedine listová zelenina!

21. 12. 2017
Máte dosť magnézia?

Nutričný víťaz všetkých kategórií

Listová zelenina v súťaži vo výžive s ostatnými potravinami jednoznačne vyhráva. Údaje, ktoré pochádzajú z databázy USDA, porovnávajú vitamíny a minerály v 100 g rôznych potravín a jasne udávajú prevahu listovej zeleniny.

Napríklad petržlenová vňať obsahuje 2-krát toľko vitamínu C ako pomarančový džús a 5-krát toľko železa ako jahňacie mäso. V hroznových listoch nájdeme dvakrát toľko vitamínu A ako v mrkve, v cviklových listoch raz toľko draslíka ako v banánoch a v žeruche viac vápnika ako v ospevovanom mlieku. Z výživového hľadiska sú teda zelené listy, byliny a listová zelenina bezkonkurenčné.

Väčšina popredných odborníkov na výživu sa zhoduje, že listová zelenina je našou najdôležitejšou potravinou, pretože sa v nej vyskytujú vzácne živiny, ktorých nedostatkom trpí vo väčšej či menšej miere veľká časť populácie západného sveta:

  • Magnézium
  • Vitamín K
  • Luteín
  • Zaexantín
  • Kyselina listová
  • Chlorofyl

Victoria Boutenko považuje magnézium za najdôležitejšie z radu týchto živín:

„Stovky rokov dozadu sme boli schopní prijať 500 mg horčíka denne z jedla, ktoré sme konzumovali. Dnes však prijímame menej než 200 mg denne, a to kvôli zmenám skladby živín v strave a novým stravovacím návykom. Nedostatok magnézia je hlavným faktorom vzniku epidémií chronických a degeneratívnych ochorení vrátane srdcových ochorení, osteoporózy, cukrovky, depresie a rôznych autoimunitných porúch.“

(Jediným) riešením sú zelené smoothies

Efektívnou zásobárňou ľahko vstrebateľného magnézia je práve listová zelenina. Listová zelenina a zelené smoothies sa stávajú obzvlášť dôležité pre tých, ktorí majú stresujúci život. Až 165 miliónov Európanov trpí ročne mozgovými poruchami, akými sú depresia, úzkosť, nespavosť alebo demencia. Stav nervového systému priamo ovplyvňuje množstvo magnézia prítomného v tele, a preto je nutné vedome sa postarať o jeho dostatočný príjem.

Minerál pre celé telo

Každý orgán v tele – najmä srdce, svaly a obličky – potrebuje magnézium. Táto cenná živina tiež ovplyvňuje zdravie zubov a kostí. Konzumácia väčšieho množstva listovej zeleniny je skvelý spôsob ako získať dostatok magnézia. Tu je listová zelenina, ktorá má najvyšší obsah horčíka:

  • Mangold (340 g obsahuje 276 mg magnézia)
  • Špenát (340 g obsahuje 270 mg magnézia)
  • Žihľava (340 g obsahuje 195 mg magnézia)

Ekologicky pestovaná listová zelenina a divé byliny sú obzvlášť dobrým zdrojom magnézia, pretože klasické polia majú tohto minerálu nedostatok. S rozvojom poľnohospodárstva začal klesať obsah magnézia v pôde a dnes má väčšina poľnohospodárskej pôdy nízky obsah tohto minerálu. Jedinú výnimku tvorí pôda v divočine, ktorá absorbuje každú jeseň magnézium zo zelených častí usychajúcich a hnijúcich rastlín.

V receptoch na zelené smoothies od Victorie Boutenko si práve z tohto dôvodu môžete všimnúť množstvo divokých a jedlých rastlín. Väčšina z nich sa nepredáva v obchodoch ani na farmárskych trhoch, ale každá z nich sa dá ľahko nájsť v parkoch, lesoch alebo na dvore.

Magnézium je životne dôležitá živina, ktorá je takmer výlučne dostupná v zeleni. Je dôležité pochopiť, že i ovocie a zelenina sú bohaté na mnoho ďalších živín, a preto je veľmi prospešné pravidelne piť zelené smoothies s ovocím i zeleninou. V zelenom smoothie máme esenciálne živiny naservírované na striebornom podnose a telo si z nich môže vybrať všetko, čo potrebuje. Doteraz neexistoval žiadny rýchlejší, ľahší ani chutnejší spôsob, ako konzumovať čerstvú listovú zeleninu.

Tip Vitariána

Boutenko sa v roku 2013 pustila do výroby mixéra, ktorý by bol schopný splniť jej požiadavky na mixovanie zeleného smoothies rovnako dobre ako obľúbený Vitamix, no ktorý by bol cenovo dostupnejší pre širšiu verejnosť. Vďaka dlhoročnej snahe sa jej za pomoci mnohých inžinierov podarilo vytvoriť nový vysokovýkonný mixér Victoria Blender, ktorý si dokáže poradiť s tvrdou rastlinnou celulózou, produkuje minimum hluku a nezaťaží peňaženky domácností.

Súvisiace články

Aminokyseliny

Aminokyseliny

Tuky

Tuky

Výrobcovia